Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

Hvorfor burde du blogge

Av: Helene Holth - Digital markedsfører | 4 minutter lesetid

HvorforBloggeBildeBloggVil du ha mer trafikk til nettsiden din? Les våre tips til hvordan blogg kan bidra til dette!

Blogg - hva er det egentlig?

Blogging er en av flere måter å skape innhold på. Nå er du kanskje skeptisk, og tenker "rosablogging"? Blogging er mye mer og spiller en viktig rolle i en inbound marketing strategi. Har du en bedriftblogg kan du skrive om temaer som er relatert til dine bedrift. Det kan være om produkter eller tjenester, men også gi svar på spørsmål kunder, og potensielle kunder, måtte ha. For at innholdet skal nå ut er det viktig å ha dine buyer personas i tankene når du skriver. Hva ville de søkt på? Hva lurer de på?

Trafikk til nettsiden

En nettside har ofte et begrenset antall sider. For eksempel en forside, en om oss side, en produkt/ tjenester side og en kontakt side. Sannsynligheten for at noen helt tilfeldig skal finne siden din er ikke så stor. En blogg kan bidra til dette, den vil på mange måter fungere som en forlenget arm. Ved å skrive innhold som svarer på hva dine buyer personas lurer på kan du få mange nye besøkende til siden din - som igjen vil åpne for nye kundeforhold.   

Indekseres i søkemotorer

For hver bloggpost som publiseres er det en ny side som indekseres i søkemotorene. Dette vil gi innholdet ditt en mulighet til å rangere høyere i organisk søk.  Les  mer om hvordan du optimaliserer nettsiden din for søkemotorer her.

Dele i sosiale medier

Blogger du, burde dette også deles i de sosiale kanalene deres. Ved å dele vil du nå ut til flere enn kun på bloggen, og hvis innlegget blir delt videre kan du treffe mange som kunne tenkt seg å vite mer om dere. Det å dele innleggene i sosiale medier er også med på å holde liv i kanalene deres som for eksempel kan være Facebook, LinkedIn og Twitter. 

Konvertere besøkende til leads

Se på hvert nye innlegg som en mulighet for treffe potensielle kunder, dette gjør du ved å ha en tydelig CTA (call to action/ handlings-knapp) i hvert innlegg, med et tilbud som gjør at de er villige til å legge igjen noe informasjon om seg selv.

Et typisk hendelsesforløp vil være slik:  

  • Den besøkende kommer til nettsiden din - via et søk, kjennskap til deg, kampanje eller lignende
  • De ser en CTA med et tilbud som er relevant for dem, for eksempel en sjekkliste om hvordan skrive et godt blogginnlegg
  • De klikker på knappen, og kommer til en landingsside, her kan det f eks ligge et skjema og informasjon om tilbudet som er annonsert via CTA-knappen 
  • De fyller inn informasjonen i skjema, sender det, laster ned tilbudet og mottar tilbudet på epost.

Les mer om landingssider og deres funksjon her.  

Skape autoritet

En god blogg svarer på vanlige spørsmål leads og kunder har. Om du er konsekvent i publiseringen, og har fokus på å hjelpe dine kunder vil det etterhvert skape en troverdighet mellom deg og kunden. Dette er spesielt nyttig for salg og service.  

Autoritet er vanskelig å måle i forhold til kunder og leads, men likevel viktig å huske på. Om de som leser blogginnleggene deres allerede har et godt forhold til en av selgerene, eller noen andre i bedriften din, er det blant annet mer interesserte i å kjøpe noe av deg. 

Potensielle kunder som har lest bloggen din en stund vil mest sannsynlig være klar for å kjøpe før andre. De har da en bedre forståelse av hvem dere er, hva dere gjør og hva dere tilbyr. 

Bloggen kan fort bli en langsiktig lead-generator

Det som er fint med blogg er at innleggende du skriver i dag har muligheten for å leve et langt liv på nettet gjennom søkemotoren. Søker du etter "Hvordan skrive et godt blogginnlegg" kan det dukke opp en artikkel skrevet noen år tilbake. 

Et senario: Du setter deg ned, skriver og publiserer et blogginnlegg. Samme dag er det 100 personer som klikker seg inn på innlegget, 10 personer klikker på knappen, fyller ut skjema på landingssiden og blir registrert som en lead. Dagen etter er det 50 personer som klikker seg inn på innlegget, 5 konvertere til leads som en følge av at de finner innlegget delt i sosiale medeier eller via nyhetsbrev. 

Søkemotorer, som for eksempel Google, vil registrere økt trafikk. Dette vil igjen skape bedre relevans og kanskje bidra til at nettopp din bloggartikkel rangerer høyt i søkemotorene.  

Relevante innlegg kan hjelpe bedriften å generere leads lenge etter de er publisert, det er det som er så magisk med blogging. For hvert søk, og hvert treff på din artikkel vil den rangeres på ny i søkemotoren. På bakgrunn av dette er det viktig å oppdatere innlegg etterhvert, om de trenger det. 

 

Blogginnlegg er en mulighet til å introdusere leserne til det verdifulle innholdet i tilbudet ditt - last ned vår sjekkliste å få alle våre gode tips til hvordan du kjører en vellykket kampanje. 

New call-to-action 

Skrevet av: Helene Holth - Digital markedsfører

Bachelor i Markeds Kommunikasjon fra BI Bergen. Jobber i dag i hovedsak som prosjektleder og wed designer Erfaring fra salg og kundeservice. | Inbound Certification | Content Marketing Certification | Marketing Software |
Se min LinkedIn-profil