Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

Hva er en landingsside?

Av: Helene Holth - Digital markedsfører | 4 minutter lesetid

LandingssideBildeBlogg

En landingsside skal lede den besøkende til å gjøre en bestemt handling. Det kan være å bli abonnent av nyhetsbrev, kjøpe noe eller ren lead generering. Les og lær mer om landingsside i denne artikkelen

Hva er en landingsside?

Meningen med en landingsside er å få den besøkende til å gjøre en bestemt handling. Ha fokus på din Buyer Persona når du setter opp en landingsside.  En fengende tittel som er treffende på det som søkes på, en god innledning som fanger deres oppmerksomhet og gjør at de ønsker å ta steget videre, som å fylle ut skjema. Vær tydelig i hva budskapet er, og hva de vil få ut av det. Da dette vil gjør konverteringsprosessen lettere.

Siden kan være ren lead genererende eller være en del av en større kampanjestrategi. Landingssiden har et konkret og utfyllende innhold om et spesifikt tilbud. Urelevante forstyrrelser som meny, header og footer for å nevne noe skal ikke være synlig på denne siden.

Samle leads

Hvis formålet med landingssiden er å generere leads må den ha et skjema for å samle informasjon om potensielle kunder. Selgere bruker denne informasjonen for en mer målrettet kontakt med potensielle kunder.  En viktig tanke å gjøre seg når man samler informasjon via et skjema, er at du ikke skal be om mer informasjon enn du må ha for å kunne levere tilbudet de har sagt de ønsker. Dette er for å holde deg innen for de nye reglene for GDPR.

Kjøp i dag!

Hvis sidens formål er å få brukeren til å kjøpe et produkt eller en tjeneste må det være enkelt for brukeren å gjøre dette, enten via et bestillingsskjema eller ved å trykke på en kjøp her knapp som er linket mot en nettbutikk. 

Når du skal få noen til å gjøre et kjøp på denne måten er det lurt å ha med en setning som gir kjøperen en trygghet. For eksempel: Fri returrett, fri frakt, trygg betaling o.l. Dette burde komme etter CTAen som i dette tilfelle da er kjøp.

Bruk tid på innholdet

Landingssiden burde ha et godt innhold. Kjøpere i dag krever ofte mer informasjon før et valg blir tatt. En side uten innhold kan da virke lite overbevisende. Du må overbevise den besøkende om å gjøre den ønskede handlingen ved å være attraktiv for de. Legg ved et bilde, og siden får et mye mer iøyenfallende utseende.  Ikke bare sleng sammen en side, tenk på hvordan du selv ville opplevd å komme til en ustrukturert og lite visuell side. 

Kun én CTA

Ha kun en CTA på landingssiden. Denne burde være tydelig for hva som skjer videre, og forklare hva det er du ønsker den besøkende skal gjøre. Skal de fylle ut skjema, melde seg på nyhetsbrev eller at de ønsker å bli kontaktet for videre dialog. 

Landingsside

Hvordan kommer man til en landingsside?

De aller fleste som kommer til en landingsside kommer enten fra Google søk, en annonse eller via en CTA på nettsiden.  

For å bli synlig i Google søk, ha en plan bak innholdet på nettsiden din. Hvilke temaer ønsker du å være synlig i, skriv så innhold ut i fra temaene basert på søkeord som er viktig for dere. Ønsker du å promotere tilbud basert på disse temaene setter du så opp en landingsside. Du må ha legge en attraktiv CTA på siden, som forklarer hva de vil få ved å trykke seg videre. For eksempel at de kan laste ned en sjekkliste eller en ebook om et gitt tema. De som kommer til denne siden, vil da være ekstra motivert da det i forkant var noe de ønsket å finne ut mer av.

En annen måte er ved å lage en betalt kampanje som er rettet mot et bestemt publikum, eller kjøre betalte kampanjer i Google på viktige søkeord som gjenspeiler seg i tilbudet du ønsker å promotere. 

Legg en CTA synlig på nettsiden din. F eks i banneren som på bilde under. Lag en tekst som forklarer hva de vil få ved å trykke på knappen, et bilde gjør det mer visuelt og interessant, men ikke glem å ha din Buyer persone i bakhode når du lager en CTA.

 

Sett opp en takkeside

Når kunden har fylt ut skjema på landingssiden eller kjøp produktet bør de sendes til en takkeside. Her kan de laste ned tilbudet, f eks en sjekkliste som vist under, eller hvis de har kjøpt et produkt eller en tjeneste bør det her komme tydelig frem fram som er gangen videre og når de kan forvente å få produktet.

På takkesiden er det vanlig at menyen er tilbake, da du lett skal kunne gå videre uten å måtte ta mange unødvendige steg for å komme tilbake til resten av nettsiden. 

Takkeside 

Likte du denne artikkelen, abonner på vårt nyhetsbrev så vil du få nye spennende og nyttige tips om temaer innen Digital markedsføring.

New call-to-action

 

Skrevet av: Helene Holth - Digital markedsfører

Bachelor i Markeds Kommunikasjon fra BI Bergen. Jobber i dag i hovedsak som prosjektleder og wed designer Erfaring fra salg og kundeservice. | Inbound Certification | Content Marketing Certification | Marketing Software |
Se min LinkedIn-profil