Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

6 tips til hvordan du lager et suksessfullt blogginnlegg

BildeBloggTipsBlogginnlegg

Blogg har blitt et viktig verktøy for innholdsproduksjon, og passer godt inn i Inbound strategien som handler om å trekke til seg og konvertere eksisterende og potensielt nye kunder.

Om det er noe vi ønsker svar på er Google ofte vårt første valg. Vi ønsker raske svar og trykker på første relevante artikkelen som kommer opp i søket. Hvis dine artikler hjelper oss å finne svar på vår problemstilling er sannsynligheten stor for at vi velger nettopp dine produkter eller tjenester når vi er klare for å handle.

Så, hvordan lage en blogg som gjør søkemotoren fornøyd, og som svarer på det kunden lurer på? Under har jeg skrevet noen tips til hvordan du kan lage et godt blogginnlegg, som er optimalisert for nettopp søkemotorer. 

1. Velg et tema

Du ønsker å skrive innhold som gir leseren en verdi. Hold deg til ett tema av gangen. Svar gjerne på ofte stilte spørsmål, hør med dine kollegaer om hva eksisterende kunder lurer på. Selgere kan ofte ha gode innspill å komme med her. Søk etter eksempler på nøkkelord som omhandler din bedrift og fagområde. Du kan bruke verktøy som for eksempel answerthepublic.com eller trends.google.com for å finne ut hva dine potensielle kunder søker på.

2. Velg en tittel

Valg av tittel er viktig da den fremkommer i søkeresultatene. Derfor bør den være informativ slik at vi skjønner hva innholdet handler om. Den bør inneholde ord som det søkes mye etter og som inviterer oss til å klikke. Unngå generelle søkeord, bruk heller spesifikke, gjerne bestående av en setning.

Eksempel tittel: Hundetrening 
Optimalisert tittel : Hvordan få hunden til å gå pent i bånd. 
I Google viser tittelen i søkeresultatet 50-60 karakterer. For å ikke miste meningen med tittelen, prøv å hold dere innenfor denne grensen. Her kan du sjekke om din tittel er optimal.

Eksempel på en tittel som er optimalisert, og en som er for lang: 

Hvordan_få_hunden_til_å_gå_pent_i_bånd__-_Google_SearchHundetrening_-_Google_Search

3. Innhold

Luft på siden er viktig for å holde fokus på innholdet. Ha luft rundt tittel, bilde, margen og mellom hvert avsnitt. 
For en bedre brukeropplevelsen kan du bryte opp med undertitler, punkt og/ eller tall-lister.
Bruk bold-tekst når det er noe dere ønsker å fremheve, som for eksempel overskrifter eller viktige ord i en setning. Men alt med måte.

4. Optimaliser for søkemotorene

Det er flere grep du kan gjøre for at søkemotorer, som Google vil rangere ditt innlegg høyere i organisk søk.
Spør deg selv, er nøkkelordet/ordene inkludert i: 

  • tittelen
  • overskriften
  • bilde teksten
  • underoverskriftene
  • innholdet (brukt på en naturlig måte)
  • urlen

En gylden regel er at antall ganger søkeordet er brukt i en artikkel ikke overskrider 3-5% av det totale antall ord i hele artikkelen. Dette kalles Keyword density.
Et eksempel er: Skriver du en artikkel på 300 ord, bør ikke søkeordet brukes mer enn 9 ganger - som er 3% av 300 ord. Det er altså per nøkkelord. 

Det er også en fordel å linke til interne og eksterne linker, så lenge det har relevans til resten av innholdet, eller at det er et naturlig nese steg.  

5. Promoter

Jo flere som leser innleggende deres, jo flere potensielle kunder får dere. Promoter blogginnlegg i sosial medier og andre relevante kanaler. 

6. Bruk Call To Action, også kalt CTA

Det er viktig å ha et mål med blogginnlegg, noe du vil at jeg som leser skal gjøre. Legg til rette for et "neste steg". 
Du vil være hjelpsom, gi leseren en verdi og på den måten få deres oppmerksomhet. Du kan godt ha flere Call To Action i en bloggartikkel. Siden det ikke vil være alle som leser hele kan det være smart å legge inn en innbydende og relevant Call To Action under de to første avsnittene. Et tips for å ikke virke aggressiv kan være å legge inn en passiv Call To Action via en hyperlink. En klikkbar setning, som i denne artikkelen er målet vårt å få leseren til å abonnere på vårt nyhetsbrev.  

Til slutt - alltid ha en Call To Action i slutten av hvert innlegg. Det burde være et relevant tilbud, eller handling. For eksempel: Last ned vår e-bok om hvordan få hunden til å gå fint i bånd. Eller for å booke et møte.

Prøv dere frem med både tekst og bilde på knappen, test og se hva som fungerer best for dere og deres buyer persona

Om du ønsker flere tips, eller lurer på noe er det bare å ta kontakt. 

New call-to-action

Skrevet av: Helene Holth - Digital markedsfører

Bachelor i Markeds Kommunikasjon fra BI Bergen. Jobber i dag i hovedsak som prosjektleder og wed designer Erfaring fra salg og kundeservice. | Inbound Certification | Content Marketing Certification | Marketing Software |
Se min LinkedIn-profil