10 tips for å lykkes med nyhetsbrev

Tips Nyhetsbrev

Det er mye å tenke på når man skal komme i gang med nyhetsbrev. Her er våre beste tips for å lykkes.

Hvor velykket et nyhetsbrev er kommer an på fire ting. Listen med mottakere av nyhetsbrevet. Hvor mange som åpner nyhetsbrevet. Hvor mange som klikker på handlingsknappen (CTA) og hvor mange som konverterer på landingssiden. Alle disse stegene må være optimaliser for at nyhetsbrevet skal fungere best mulig. 

1. Vit hvorfor du sender nyhetsbrev

Ikke send ut nyhetsbrev bare fordi det forventes av ledelse eller fordi du tror du bør. ha en mening bak det og gjør en ordentlig vurdering av om du skal sende ut nyhetsbrev, hvorfor og hva slags konsept du skal velge.

Les mer om hvordan du finner din måte å sende nyhetsbrev på her.

2. Velg riktig plattform

For å sende nyhetsbrev trenger du en plattform som gjør prosessen så enkel som mulig og som gir deg den innsikten du trenger for å kunne optimalisere og lære underveis.

Les mer om hva du bør tenke på ved valg av plattform her.

3. Få kontroll på mottakerlisten og GDPR

Hvor mange du sender nyhetsbrevet til har naturligvis en stor betydning for hvor gode resultater nyhetsbrevet ditt får. Men det er minst like viktig at det sendes til de riktige mottakerne. De som faktisk er interessert i å motta nyhetsbrev fra din bedrift. Det har alltid vært viktig å ha samtykket i orden, men med den nye personvernloven har det å prøve å jukse seg til en større liste blitt straffbart.

Les mer om hvordan du kan lage deg en GDPR-vennlig liste til å sende ut dine nyhetsbrev med her.

4. Finn riktig tidspunkt for utsendelse

Når og hvor ofte du skal sende ut nyhetsbrev er viktige spørsmål å stille seg når man legger opp en plan for markedsføring med nyhetsbrev. Her er det viktig å bruke den innsikten man har i Google Analytics eller fra tidligere erfaringer og se for seg i hvilke situasjoner mottakeren vil være mest mottakelig for ditt budskap.

Les mer om hvordan du lager en plan for når, og hvor ofte, du skal sende ut nyhetsbrev her.

5. Gjør et godt førsteinntrykk med riktig avsender og emne

Hvem mailen kommer fra, sammen med emne og preheader er kundens førsteinntrykk av ditt nyhetsbrev. Hvis det ikke skaper interesse blir ikke nyhetsbrevet åpnet. Derfor er det helt nødvendig å ta denne delen på alvor og optimalisere den for å få flest mulig til å ville lese mailen.

Les mer om hvordan du optimaliserer førsteinntrykket for en best mulig åpnerate her.

6. Vis vei gjennom innholdet

Når du har fått mottakeren til å åpne nyhetsbrevet må du levere det du har lovet og gjøre det enkelt å lese budskapet og gjøre ønsket handling. Her er det viktig med et strukturert innhold og at man fokuserer på kun én ting.

Les mer om hva et nyhetsbrev bør inneholde her.

7. Konverter med landingssiden

Når du har fått mottakeren til å klikke på handlingsknappen er du fortsatt ikke i mål. Du må fortsatt veilede og holde fokuset inne på en dedikert landingsside.

Les mer om våre beste tips for en god landingsside her.

8. Følg opp konverteringen

For at kunden skal få en best mulig opplevelse av deg, og dine produkter og tjenester, er det viktig å følge opp etter en konvertering. 

Les mer om hvordan du følger opp etter en konvertering her.

9. Bruk målbare linker

Etter en velykket kampanje med nyhetsbrev er det naturligvis ønskelig å kunne måle suksessen. Se hva som fungerte og hva som må forbedres i neste runde. Har du en god plattform for utsendelse av nyhetsbrev ser du her hvor mange som har åpnet og hvor mange som har klikket. Inne på landingssiden ser du hvor mange som har konvertert, men du ser ikke nødvendigvis hvem som kom fra nyhetsbrevet og hvem som kom fra andre kanaler. Da trenger du sporbare linker.

Les mer om hvordan du setter opp sporbare linker her.

10. Test

Din målgruppe er ikke lik min, og det beste du kan gjøre for å lykkes med nyhetsbrev er å teste så mye som mulig. Gjenta det som fungerer, noter det som ikke gir resultater og fortsett å teste.

 Vi har laget en gratis e-bok med våre tips for å lykkes med nyhetsbrev.

Last ned vår gratis e-bok med 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook