Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Slik blir du kjent med målgruppen din i sosiale medier

Av: Ina Svarstad - Digital markedsfører | 4 minutter lesetid

UndersokeSome-bannerHvem snakker du til de de forskjellige sosiale kanalene? Vi vet gjerne hvem vi ønsker å nå, men er det de som faktisk følger oss?

Å gjøre grundige undersøkelser av følgerskaren i de ulike kanalene, og på nettsiden kan være en fin øvelse. Både for å forstå bedre hvem vi snakker til, og for å se om vi kanskje kan spisse budskapet bedre. Det vi ser etter er i hovedsak to ting, demografi og psykografi. Demografi vil si data som alder, kjønn, hvor de bor, yrke og utdannelse. Mens psykografi handler mer om interesse, livsstil, personlighet og verdier. Begge disse kategoriene brukes når vi lager Buyer Personas (fiktive personer som representerer våre ideelle kunder).

Les mer om hvordan du lager Buyer Personas for din bedrift her.

Innsikt på Facebook

Facebook vet alt om oss, og har dermed en god innsikt som vi kan bruke for å bli bedre kjent med hvem vi snakker til. Hvis du trykker på Innsikt og Personer får du oversikt over kjønn alder og hvor i landet de befinner seg:

Face-innsikt

Mer innsikt i hva følgerne dine er interessert i finner du på Publikumsinnsikt, hvis du har Business Manager:

Publikumsinnsikt-Face

Merk at når du kommer inn må du velge bort USA, som står som standard, velge Norge, og så legge til siden din:

Publikumsinnsikt-02

Innsikt i andre sosiale kanaler

De fleste sosiale kanaler har en eller annen form for innsikt hvor du kan finne data på hvem som følger deg. Det er ikke mange som har like god innsikt som Facebook, men det er også andre som det er verdt å se litt nærmere på.

Twitter Analytics finner du ved å trykke på de tre prikkene, og så Analytics:

Home___Twitter_01   Home___Twitter

Her finner du litt informasjon om hvor mange som følger deg og hvilke poster som gjør det bra. Hvis du trykker på Audiences så får du mer informasjon om hva målgruppen er interessert i. Du kan velge å se for de som følger deg eller for hele Twitter som her:

Audience_insights_alle

YouTube Analytics finner du under Creator Studio, evt YouTube Studio. Hvis du har Creator Studio finner du mer detaljer på målgruppen som vist under, men med YouTube Studio trykker du på Audience for å få samme informasjon.

youtube

LinkedIn gir deg også innsikt på hvem som følger deg.

LinkedIn

Her får du god innsikt også i stillingstittel og ansiennitet:

LinkedInDemografi

Google Analytics

Google Analytics er et veldig godt redskap for å lære mer om målgruppen, og de som er inne på nettsiden din. Selv om denne kan være noe annerledes enn de som følger deg i én sosial kanal så er det smart å undersøke også her for å se om du kan bli klokere på hvem målgruppen din er, og hva de er interessert i. Hvis bedriften din for eksempel selger kjøkkenmaskiner og du ser at det er mye trafikk på de sidene som har med oppskrifter å gjøre, så kan det være interessant å se om dette er noe målgruppen i sosiale medier også kan være interessert i.

Gjør informasjon til innsikt

Det er lett å grave seg ned i data, og det at man har gjort en jobb med å samle informasjon gir ikke nødvendigvis en innsikt i målgruppen. Bruk litt tid til å strukturere det du har samlet slik at du begynner å se et mønster. Når du finner det kan du prøve å grave litt mer. Denne teknikken kalles gjerne "The Snorkel/scuba", som betyr at du skummer dataen helt til du ser noe interessant, og så dykker ned for å se nærmere på det.

Finn din niche

Hvis du prøver å være alt for alle, ender du opp med å ikke være noe for noen. Så ikke vær redd for å spisse  budskapet og fokusere på én spesifikk målgruppe. Da blir det også lettere å lage innhold som engasjerer målgruppen. Hvis du har flere forskjellige målgrupper for din bedrift kan det hende du ser tydelige forskjeller på hvilke av disse som er i de forskjellige sosiale kanalene. Da har du en god mulighet til å spisse budskapet i den kanalen og gjøre et strategisk valg på at i den kanalen lager du innhold til den målgruppen, mens du når andre i andre kanaler.

 

Hvis du ikke har Buyer Personas for din bedrift kan du benytte anledningen til å komme i gang med dette nå. Har du allerede noen kan du bruke innsikten for å justere, eller lage flere. Vi har laget en e-bok med mal for Buyer Personas som du kan laste ned her helt gratis.

 

Last ned e-bok og mal for Buyer Personas her!

 

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil