Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Hvordan bruke Stories i markedsføringen av din bedrift

Av: Ina Svarstad - Digital markedsfører | 4 minutter lesetid

BildeBloggStories01Lurer du på hvordan du skal ta tak i bruk Stories som en del av markedsføringen for din bedrift? Jeg har vært på kurs, og vil dele noe av det jeg tok med meg av gode tips og eksempler.

Tidligere i høst var jeg på kurs med Tormod Sperstad hos Webgruppen i markedsføring med Stories. Et veldig spennende tema hvor jeg fikk mange nye ideer om hvordan man kan bruke dette formatet.

 

Stories på Facebook, Instagram og Snapchat

Stories har lenge vært stort på Snapchat og Instagram, men er nå også å finne på Facebook. Det er lett å se at det er langt færre som bruker formatet på Facebook enn på Instagram. Bare åpne appen din og sjekk hvor mange tilgjengelige stories du har på de forskjellige kanalene.

Litt tall, antall aktive brukere hver dag:

  • Facebook Stories: mer enn 150 millioner

  • Snapchat Stories: drøyt 190 millioner

  • Instagram Stories: mer enn 400 millioner

Alt i alt er det et stort potensial i alle tre kanaler. Mark Zuckerberg har selv sagt at de regner med at bruk av stories vil ta over som den mest vanlige måten vi deler innhold via sosiale-plattformer.

At det er færre som bruker stories på Facebook i dag er først og fremst en god grunn for å ta formatet i bruk også her siden konkurransen er mindre enn på Instagram. Det vil også kunne øke rekkevidden din på vanlige innlegg siden et klikk el. på en story vil regnes som engasjement, som gjør det mer sannsynlig at vedkommende ser ditt neste innlegg. 

 

Hvordan bruke formatet - Fortell en historie

Å fortelle en god historie er en kunst. Og om du bare legger ut bilder og videoer uten sammenheng på Stories så går du glipp av formatets mange muligheter. Tenk på det som en historie du skal fortelle hvor du ønsker å ende opp med å få målgruppen din til å gjøre ønsket handling. Enten det er å kjøpe et produkt eller bare sitte igjen med et smil eller en bedre forståelse for hva som gjør din bedrift unik. Hvor lang en Story skal være vil avhenge av tema for hver enkelt Story og målgruppen for din bedrift. Her er det bare å prøve seg frem, men stort sett vil en Story inneholde 3 - 10 forskjellige bilder/videoer el. Det viktigste er å bygge den opp best mulig. Tenk også på at hver enkel del bare vil være tilgjengelig i 24 timer. Så vurder om det blir best å legge ut hele Storien samtidig, eller om delene også kan fungerer for seg selv.

Storiens anatomi:

  • Innledning som sier noe om hva denne Storien vil ta for seg.
  • Innhold ( 1-10 bilder/videoer el)
  • Avslutning med en «call to action», oppfordring til å gjøre ønsket handling.

Her ser du et eksempel fra oss hvor vi laget en Story om en e-bok vi laget.

  • Innledning:

8435EA29-782F-4FB2-BBC4-177D3E703348

  • Innhold:

2E632A6F-530B-4974-A892-86282B787183

  • Avslutning:
videoBuyerPersonas

 

Verktøy som gjør jobben lettere

Det er ikke nødvendig med mye, eller dyrt utstyr, men det finnes mange fine gratis/billige apper som kan gjøre jobben litt lettere. Skal man lage video kan det også være greit å ha noe for å holde kamera stabilt og for å sikre ok lyd og lys.

Apper:
Det finnes mange fine apper som hjelper deg å redigere, legge til tekst, sette på rammer el. Et lite knippe apper å sjekke ut:

  • Canva - gratis
  • CutStory - gratis
  • Snapseed - gratis
  • HypeType - gratis (men legger til et ikon om at det er laget med Hype Type. Koster 195,- i året ellers)
  • Perfect Video - gratis (men legger til et ikon om at det er laget med Perfect Video. Koster 55,- (engangsbeløp) for Pro)

 

Utstyr:
Mobilen er ditt beste verktøy. Som ekstrautstyr kommer du langt med et stativ til å holde telefonen stødig, lys og lyd.

Happy Storie telling

Så er det bare å sette igang. Som alle andre deler av markedsføringen du gjør for din bedrift, er bruk av Stories noe som bør tas med i markedsplanen og planlegges slik at man får mest mulig ut av det. Og husk selv om en Storie kun er tilgjengelig i 24 timer så kan man bruke det man har laget også i andre formater. En Storie kan justeres til et innlegg i en annen kanal, kanskje er den et godt utgangspunkt for et blogginnlegg eller en betalt annonse i Google, Facebook eller lignende.

Lykke til med bruk av stories for din bedrift!

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift? Fyll ut vår møtebrief så setter vi opp et uforpliktende møte.

 

 New call-to-action

 

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. AdWords Display Certification | Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil