Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

Inspirerende salgstrening med fokus på vekst

Av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 3 minutter lesetid

hs-pipeline-bootcamp

I mai deltok vi på salgstrening med Dan Tyre fra HubSpot. Det var åtte inspirerende og intense uker ledet av en engasjert Dan Tyre. Av alt vi var gjennom er dette det jeg vil løfte frem som det aller viktigste for oss i Dikom.

Prosesser og verktøy på plass

inbound for vekstVed å følge salgstreningen har vi nå fått på plass en prosess for hvordan vi kan hjelpe våre kunder, og potensielle kunder, med vekst.

Med denne prosessen fulgte arbeidet med å utvikle salgsverktøy som brukes i dialog med leads som vi registrerer i vårt CRM. 

 

 

Inbound handler om å hjelpe - først og fremst

hvordan kan vi hjelpe deg med vekstAlle som har drevet med salg vet hvor vanskelig det kan være å ta opp telefonen og ta den første kontakten.

Jeg pleide å si at bare jeg får et kundemøte er mye gjort. Det var fordi i et kundemøte fokuserte jeg alltid på hvordan vi kunne hjelpe og bidra til vekst.

Salgstreningen med Dan Tyre har endret tankesettet og gitt oss verktøyene. Nå fokuserer vi på  hvordan vi kan hjelpe, fremfor å selge, i vårt første møte med kunden. 

 

Vit hvem du ringer og hva du kan hjelpe de med

vit hvem du ringer og hvorforDet er slutt på kalde telefoner. Vi tar kun kontakt med de som er et reelt lead. De kan være registrert via våre nettsider, i dialog med potensielle nye leads eller ved henvisninger fra andre.

Det gjør at vi nå vet mye mer om prospektet før vi tar kontakt. Vi gjør en overordnet analyse av nettsiden, og ser på hvordan de genererer leads i dag. Dette gir oss en verdifull inngang til en samtale om hvordan vi kan hjelpe til med vekst. 

 

Pause, pause pause

pause er et effektivt verktøy i en samtaleEn av de tingene som jeg synes var det vanskeligste, men mest effektfullt,  var å gjøre pauser i samtalen. "Hei, dette er Kjersti fra Dikom" pause, pause, pause, - helst 4-5 sekunder. Har du forsøkt? Det er vanskelig! Vi vil jo gjerne få fortalt alt vi ønsker å tilby med en gang. Helst før vi trenger å trekke pusten.... 

Pauser viste seg å være ett av de mest effektfulle verktøyene. Hvem skulle trodd! Du får personen i andre enden på banen. Vanligvis vil de si noe som: "Ja, hei. Hvorfor ringer du?"

- "Jeg ringer for å hjelpe"
- "Hjelpe med hva?"
Og der har du en samtalestarter. 

Fortell meg mer om det

hmmmm.... fortell meg mer om detDet neste viktige verktøyet er noe Dan kalte for "the chin stroke" som blir etterfulgt av "hmmmmm..... tell me more about that".

Du ser det for deg?

Ved å aktivt lytte kan vi avdekke muligheter der hvor vi kan bidra med vår kompetanse for å få til mer vekst. "Hmmmmmm.... Fortell meg mer om det"

 

Våre resultater som følge av salgstreningen

vi leverte i henhold til planFra salgstreningen startet i slutten av mai og frem til i dag, 12. juli, har vi generert:

- 28 leads
- gjennomførte ti møter
- leverte tilbud på ni av disse
- fire av disse tilbudene er signert

 

 

Ønsker du å vite hvordan vi kan hjelpe ditt firma med vekst? 

Vi tar gjerne et møte med deg for å vise hva vi kan hjelpe med. Er dette interessant kan du fylle ut vår møtebrief. Så setter vi opp et møte i august.

Ha en fortsatt god sommer! 😀

Jeg vil vite hvordan Dikom kan hjelpe oss med vekst

 

Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification hos Digital Marketing Institute. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil