Innkommende lenker gir bedre søkemotoroptimalisering


Bilde.jpg

Innkommende lenker, også kalt back links eller inbound links, vil gi deg bedre søkemotoroptimalisering (SEO) og være med på å øke din rangering i Google.

Google ser på disse linkene fra et nettsted til et annet som en stemme. Hvis ditt nettsted har mange stemmer vil Google anta at nettstedet ditt er relevant, og øke din rangering. Dette er en av de tingene du bør ha fokus på i ditt arbeid med søkemotoroptimalisering.
See Wikipedia’s definition of backlinks.

Søkemotoroptimalisering – hva legges til grunn av Google for å vekte innkommende lenker?

Vi vet ikke eksakt hva Google legger til grunn, men vi kan anta at domain og page authority for de som linker til siden din er av stor betydning, og er med på å bygge opp din egen domain- og page authority.

Når vi så vet at sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn etc har høy domain authority, kan vi også anta at det er en god ide å bruke sosiale medier for å lage innkommende linker til ditt nettsted.

Du kan finne domain og page authority for ditt nettsted ved hjelp av gratisverktøyet Open Site Explorer som du finner på Moz.com.

Hvis du vil lese mer om hva domain og page authority er så finnes det en detaljert artikkel på Blogger Tips Tricks

Hvordan kan du lage innkommende lenker til ditt nettsted?

  • Du bør tenke på innkommende lenker som en del av arbeidet med søkemotoroptimalsering hver gang du publiserer en ny artikkel på nettstedet ditt
  • Bruk så sosiale medier for å spre linken til siden
  • Jobb med å få relevante sider til å linke til ditt nettsted

Husk også at siden bør ha en CTA «Call To Action» og at du sørger for å måle det du ønsker brukeren skal gjøre (f eks reg seg for nyhetsbrev, bestille en vare, se en video etc)

Les også: 12 ting du kanskje ikke visste om synlighet i søkemotorene!



 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.