Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

Hvorfor er det viktig med mobilvennlige nettsider?

Av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 1 minutter lesetid

mobile-friendly

Google prioriterer mobilvennlige nettsider i sine organiske søkeresultat. I Norge har Google mer enn 95% markedsandel når det gjelder søkemotorer, i tillegg er nå Chrome den mest brukte nettleseren i Norge med over 65% markedsandel.

Statistikker viser at mer enn 66% av all trafikk til Norske nettsider kommer fra søk, og ca 50% av denne trafikken kommer fra mobil-/smart-telefoner. For noen bransjer vil dette være høyere, og for andre bransjer lavere. 

Hvorfor er dette viktig for mobilvennlige nettsider?

Allerede våren 2015 annonserte Google at de ville prioritere mobilvennlige nettsider på søk som ble gjort i Google, og de ville gjøre dette selv om søket ble gjort fra PC eller annen type arbeidsstasjon.

Ved å ikke ha mobilvennlige nettsider kan bedriften går glipp av potensielt nye kunder. Vi vet i dag at nær 60% av alle kjøp starter med et Google-søk, og dette tallet er økende.

Hvordan kan jeg sjekke om mine nettsider er mobilvennlige?

Google har et verktøy hvor du enkelt kan teste selv. Du legger bare inn adressen til nettsiden din i et felt og klikker "Run test"
https://search.google.com/test/mobile-friendly 

Du får så en visuell fremstilling som gjør det enkelt for deg å forstå resultatet.

Ønsker du hjelp?

Vi i Dikom til kan gjøre en dyptgående analyse av dine nettsider, helt uforpliktende. Det eneste du trenger er å fylle ut vår møtebrief, så inviterer vi deg til et møte hvor vi presenterer resultatet for deg.

Helt gratis! 

Er min nettside mobilvennlig? Fyll ut vår møtebrief!

 

 

 

 

 

Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification hos Digital Marketing Institute. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil