Hvorfor bør man ha en bedriftsside på LinkedIn

Hvorfor bør man ha en bedriftsside på LinkedInI et hav av sosiale kanaler kan det være vanskelig å velge hvilke kanaler man bør prioritere. Man må ikke nødvendigvis være på alle, men velge de riktige, de kanalene som passer for bedriften, og hvor man kan nå sin målgruppe.

Hvem er på LinkedIn

Under ser du tall fra andre kvartal 2019 med oversikt over hvem som er på LinkedIn i Norge. Det er altså 1 223 000 som har en profil. De fleste bruker den én gang i md eller oftere. Ca 30% bruker den hver uke. 11% bruker den hver dag. Det er flere menn enn kvinner som har en profil. De største gruppene er menn mellom 30 og 59år. Vi ser også at bruken holder seg ganske stabil. Hvis dette er målgruppen din bør du vurdere å være tilstede her.

Ipsos_SOME_2019_2K

Hva er fordelene med å ha en side på LinkedIn

Det er flere grunner til å ha en bedriftsside på LinkedIn. Hvis man vurderer å lage en side vil det være viktig å legge en plan og ha et mål for bruken av siden. Hvem skal den være for, og hvorfor skal målgruppen din ønske å følge den?

Fordeler:

  • Kan målrette annonser mot yrke/stilling/kvalifikasjoner
  • En plass for å dele av sin faglige kompetanse. Folk er mer mottakelig for lengre faglige tekster enn for eksempel Facebook. 
  • En god rekrutterings-plattform både for stillingsannonser, men også for å tiltrekke seg dyktige medarbeidere ved å vise soliditet, faglig tyngde og et godt arbeidsmiljø.

 

Hvilke bedrifter bør vurdere LinkedIn

Hvis du jobber B2B kan LinkedIn være en viktig kanal. Spesielt hvis du vet at målgruppen din er leser mye faglig innhold og er opptatt av å holde seg faglig oppdatert. Mens man på Facebook og Instagram poster mest bilder, videoer med korte tekster er LinkedIn en kanal som egner seg for å publisere lengre tekster.

Det er også den beste sosiale kanalen for å spisse markedsføringen din mot en spesifikk yrkesgruppe.

Så hva som målgruppen er B2C? Så lenge du har ansatte og ønsker å tiltrekke deg dyktige medarbeidere er LinkedIn noe å vurdere. Men ved valg av sosiale kanaler er det like viktig å velge bort som å velge. Spesielt hvis man ikke har ubegrenset med resurser.

 

Vi har laget en e-bok med gode råd for å lykkes med LinkedIn. Last den ned helt gratis, eller ta kontakt om du ønsker hjelp med å komme i gang med markedsføring på LinkedIn.


Last ned gratis e-bok med 5 tips for å lykkes med LinkedIn

 

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook