Hvordan sende nyhetsbrev på en GDPR-vennlig måte

Nyhetsbrev og GDPR

Er du usikker på bruk av nyhetsbrev etter at den nye personvernloven trådte i kraft? I denne bloggartikelen ser jeg på hvordan nyhetsbrev og den nye personvernloven kan gå hånd i hånd.

20. juli i 2018 trådte den nye personvernloven (GDPR - General Data Protection Regulation) i kraft i Norge. Den berører alle bedrifter og offentlige virksomheter i EUs medlemsland, Norge og andre EØS-land. Den nye loven skal verne om våre personopplysninger og setter retningslinjer for hvordan vi som markedsførere kan bruke disse.
Du kan lese mer om den nye loven i vårt blogginnlegg GDPR - nytt regelverk for personvern, enkelt forklart.

Nyhetsbrev er en av formene for markedsføring som stadig får rykte på seg for å være på vei ut. Men tallenes tale er klar, nyhetsbrev fungerer fortsatt. Derfor var det mange som ble engstelige for listene sine da det først begynte å bli klarhet i hva den nye loven ville ha å si for denne typen markedsføring. Jeg har vært på flere kurs hvor dette har vært tema, sist hos Webgruppen i august.

I denne bloggartikkelen vil jeg ta for meg de viktigste tingene å tenke på for å holde seg på rett side av den nye personvernloven. Som alle andre må jeg også si at selv om de rådene jeg gir her er kvalitetsikret og skal være rett etter den nye loven, så er det bedriftens eget ansvar å tolke og tilpasse seg. Det er å anbefale at man søker kompetent juridisk rådgivning i forhold til bedriftens konkrete og spesifikke situasjon.

Samtykke

En av de viktige prinsippene ved den nye personvernloven er at man skal ha samtykke. Samtykket må gis aktivt og uten intensiv.
Ikke gjør slik:
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% på ett kjøp!
  • Obligatorisk felt som sier ja til nyhetsbrev i skjema for å laste ned en gratis e-bok el.
  • Ferdig utfylt boks med ja takk til nyhetsbrev.

Gjør slik:

  • Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få unike tilbud og inspirasjon!
  • Last ned vår gratis e-bok. Vil du også melde deg på nyhetsbrev?  (Med mulighet for å velge Ja eller nei.) 

Be bare om det du trenger

Når du setter opp skjema for påmelding av nyhetsbrev er det viktig å tenke seg om. Det er fort gjort å tenke på hva du som markedsfører ønsker av informasjon på din lead. Men med den nye personvernloven må vi begynne å tenke på hva vi egentlig trenger. Ofte kan svaret på det være: bare en e-postadresse. Hvis nyhetsbrevene du sender ut er avhengig av å kunne segmentere på lokasjon el. er det viktig å tenke over hvordan du kan få inn dette uten å be om noe personlig, som en adresse vil være. Her kan du for eksempel be om postnummer eller fylke. 

Vis til personvernerklæringen

Legg alltid en link til deres personvernerklæring tilgjengelig i alle skjema hvor det innhentes personopplysninger, også i skjema for å melde seg på nyhetsbrev. 

Forskjellige kanaler - egne samtykker

Hvis du ønsker å samle inn samtykke for flere kanaler, for eksempel både SMS og e-post så må du be om dem hver for seg. Altså ikke en samlet boks for markedsføring, men en for SMS og en for e-post. 

Avmelding

Det må alltid være mulig å melde seg av nyhetsbrev, eller annen kommunikasjon, på en enkel og gebyrfri måte, i den kanalen man kommuniserer. Hvis kunden får nyhetsbrev på e-post, må vedkommende ha mulighet til å melde seg av i hvert enkelt nyhetsbrev. 

Eksisterende kunder

Du kan fortsatt markedsføre deg mot eksisterende kunder uten et eget samtykke, men da må du passe på at du:

  • Alltid legger med en enkel og gebyrfri mulighet til å kunne melde seg av nyhetsbrevet.
  • Ikke samler inn sensitive eller ulovlige opplysninger.
  • Vurderer hva som kan regnes som en eksisterende kunde i din bransje. Hvis du selger tyggis blir det feil å si at en som kjøpte tyggis av deg for et år siden er en eksisterende kunde, men selger du bil er det en annen sak.
    • Slike vurderinger må dokumenteres.
    • Tenk på kundens behov og tilrettelegg for dem, ikke dine ønsker om å ha så mange som mulig på listen din. 

Ønsker du hjelp eller rådgivning på bruk av nyhetsbrev eller hvordan du skal forholde deg til den nye personvernloven? 

Vi hjelper deg gjerne, ta kontakt for å sette opp et møte eller en uforpliktende prat.

Eller les mer om våre beste tips for å lykkes med nyhetsbrev i vårt blogginnlegg 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev.

Ja, jeg vil vite mer om GDPR, send meg til kontakt-skjema

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook