Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Hvordan optimalisere LinkedIn-siden til din bedrift

Av: Ina Svarstad - Digital markedsfører | 3 minutter lesetid

Hvordan optimalisere bedriftsside på LinkedInHar bedriften din en side på LinkedIn? Er den optimalisert og brukt regelmessig? Jeg var nylig på et veldig nyttig kurs hos Virke med Mona Fimreite og vil dele noe av det jeg tok med meg fra kurset her. 

Fyll ut profilen

Bruk tid på å sette opp siden best mulig og i trå med profilmanualen til din bedrift. En utfylt profil ser profesjonell ut og får bedre rekkevidde på innlegg. Så ta deg tid til å gjøre denne jobben

  • Legg inn logo
  • banner-bilde i topp - sjekk ut vår mal her!
  • Salgord som kommer opp under banneret.
  • En god beskrivende tekst.
  • Tre hashtag som du knytter til siden din. Siden din kan like, kommentere og dele innlegg på disse hashtagfeedene. Du kan endre disse senere om det er ønskelig.
  • Legge til tekst på engelsk eller andre språk om det er relevant for din bedrift. 
  • Endre handlingsknappene til det som passer best for deg og din bedrift. Hva vil du at folk skal gjøre når de kommer inn på din bedriftsside?

Oppdatere sideinformasjon på bedriftsside LinkedIn

Få med de ansatte

Bedriftssiden vil få bedre rekkevidde hvis du får med alle de ansatte og får dem til å optimalisere sine egne profilsider. Den enkleste måten å få med alle er å gi dem en enkel beskrivelse av hva de bør gjøre.

  • Alle bør knytte profilen sin til bedriftsprofilen.
  • Alle bør bruke tid på å fylle ut profilen sin. Hvis siden er helt ferdig fylt ut vil det være et slikt merke på siden: Toppklasse-merke LinkedIn
  • Oppfordre til å bruke samme banner-bilde som bedriften.
  • Lag en setning de ansatte kan bruke som er i trå med bedriften, kan ev justeres til forskjellige stillinger/avdelinger. Vi bruker:
 
  • Oppfordre alle til å dele innleggene som legges ut på bedriftssiden. Til større kampanjer eller publiseringer kan man sende ut en mail i forkant hvor man informerer om det som blir lagt ut og legger med en eller flere alternative tekster de ansette kan bruke når de deler. Jo enklere det er, jo flere vil man få med seg.

Vurder å legge til Presentasjonssider

Hvis bedriften din snakker til flere veldig forskjellige målgrupper kan det være en idé å lage én eller flere undersider, såkalte presentasjonssider. Et eksempel på dette er DNB som har en underside som kun fokuserer på forsikring. Fordelen med å lage en underside er at du kan spisse budskapet enda mer og lage en fin gruppe hvor det kun fokuseres på én ting. Du har da også flere sider som kan spille på hverandre når det passer. Men når du har flere undersider har du også flere sider som må holdes oppdatert med innhold. Så her må man også vurdere om man har resurser til dette. Det er heller ikke slik at de som følger hovedsiden din automatisk vil følge presentasjonssiden så hvis man gjør en slik deling må man regne med å gjøre en jobb for å få følgere over på den nye presentasjonssiden. 

Hvis du skal lage en underside er det bare å trykke på "arbeid" - "Opprett en bedriftsside" og velg "Presentasjonsside":

Hvordan lage en Presentasjonsside på LinkedIn


Vi har laget maler for LinkedIn-banner for både bedriftsside og personside som du kan laste ned helt gratis. 

Last ned våre maler for LinkedIn-banner her!

 

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. AdWords Display Certification | Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil