Hvordan måle effekt av trykte medier

TryktAnnonseBlogg

Vi ønsker å måle så mye som mulig når vi kjører en kampanje, men hvordan kan vi måle annonser i trykte medier?

Digitale annonser gir mange muligheter for å måle effekt, mens trykte annonser er noe vanskeligere. Men det finnes måter å måle effekten også her. Her er våre beste tips.

QR-kode

En enkel måte å gi brukeren en enkel og målbar link inn på din nettside fra et trykt medie er å lage en QR-kode. Lag først en målbar URL du kan lese mer om hvordan du bør sette opp denne her. Når du har din målbare url klar kan du lage en qr-kode helt gratis på en av de mange sidene som tilbyr dette, for eksempel:  no.qr-code-generator.com 
eller: goqr.me. QR-koden koden kan lastes ned som vektorisert eps slik at du kan endre den til en  farge som passer inn i designet på annonsen. Husk alltid å teste at den fungerer slik den skal før du sender annonsen til trykk. Du kan teste ved å bruke en QR-leser som du installerer på telefonen din.

Brukervennlig URL

En annen måte å gi brukeren en enkel vei inn til landingssiden din er å lage en egen brukervennlig url som kun promoteres i annonsen. Da begynner du på samme måte som med qr-koden, lag en målbar URL. Men så må du inn i plattformen for nettsiden din å lage en redirect. Hvordan du gjør dette kommer an på hva slags plattform du har. Enten har du tilgang til en redirect-funksjon inne i plattformen hvor du selv kan sette opp dette, eller så må du kontakte de som holder i nettsiden deres for å be dem sette opp dette for dere. Det du ønsker her er å sette redirect fra: her skriver du inn det du ønsker å ha som en brukervennlig url, for eksempel www.nettside.no/tilbud - til: URLen du nå laget som målbar URL.

Det kan se slik ut (NB! Destination URL viser bare deler av den målbare URLen):

Rock is dead and paper killed it

Egen rabattkode

Hvis du har mulighet til å sette et eget tilbud med en egen rabattkode kan det være en fin måte å måle om annonsen gir effekt. For selv om du bruker både QR-kode og brukervennlig URL i en annonsen så vil ikke de fange opp alle som ser annonsen og senere gjør en konvertering på nettsiden din. Ofte vil en annonse fungere slik at brukeren først ser annonsen og så senere googler eller går inn på nettsiden din for å søke frem til det annonserte innholdet.

Hvis du promoterer en egen rabattkode kun i denne annonsen kan du lettere fanger opp alle som handler etter å ha sett annonsen. Men da må du kunne gi et tilbud som er så bra at brukeren faktisk slår til. Vær oppmerksom på at hvis du også promoterer tilbudet i Google eller på nettsiden, da med en annen rabattkode, så vil du oppleve at flere av de som egentlig først ble oppmerksomme på tilbudet i den trykte annonsen, bruke rabattkoden de senere fant i Google eller på nettsiden. I hvert fall så lenge rabattkodene gir samme rabatt.

Det er mye å tenke på når man skal sette opp målbare kampanjer. Her kan du laste ned vår veiledning for hvordan du kan gå frem.

Last ned veiledning for målbare kampanjer her

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook