Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

Hvordan måle konverteringer av nyhetsbrev

Hvordan måle suksess nyhetsbrev

Du finpusser på innholdet og sender det ut, men hvordan vet du om nyhetsbrevet gjør jobben sin? I dette blogginnlegget ser jeg på hvordan du kan måle resultatene av dine nyhetsbrev.

Etter at nyhetsbrevet er sendt ut ser vi gjerne på hvor mange som har åpnet det og hvor mange som har klikket. Men målet med et nyhetsbrev vil gjerne være mer enn det. Hvorfor sender du egentlig ut dette nyhetsbrevet? Er det for å selge et produkt eller tjeneste, informere om et tema eller få påmeldinger til et kurs? 

Sett mål

Før du begynner med å sette opp et nyhetsbrev bør du tenke over hvorfor du sender det ut. Hva vil du at mottakeren skal gjøre? Sett gjerne også et mål om hvor mange, minimum, som bør gjøre ønsket handling. Hvis du har målet klart for deg før du begynner å sette opp nyhetsbrevet, blir det også mye lettere å spisse budskapet. Tenk på det gjennom teksten, i utformingen av CTA (call to action), og videre inn på landingssiden.

Bruk målbare linker

Men hvordan vet du at økningen i konverteringer på siden din kommer fra nyhetsbrevet? Av plattformen du sender nyhetsbrevet fra vet du hvor mange som ha klikket på nyhetsbrevet, men du vet ikke hva de gjorde etter det. Ved å bruke Googles Campaign URL Builder eller en lignende tjeneste kan du måle hvor mange konverteringer som kommer fra nyhetsbrevet. 
Her er et eksempel på bruk av Campaign URL Builder: Bestill gratis analyse

  1. Website URL – Legg inn adressen til landingssiden. I vårt tilfelle er det siden som beskriver analysen og gir mulighet for å registrere seg.
    Eks: www.nettside.no/analyse
  2. Campaign Source – Angi kilden for kampanjen. I vårt tilfelle er det Nyhetsbrev. NB! Dette feltet er obligatorisk og må alltid fylles ut. Det du angir her vil være kilden du ser i Google Analytics
    Eks: Nyhetsbrev
  3. Campaign Medium – Angi mediumet for kampanjen. I vårt tilfelle er dette mail. NB! Dette feltet er obligatorisk og må alltid fylles ut
    Eks: mail
  4. Campaign Name – Navn på kampanjen, evt mnd den sendes ut. Vises i Google Analytics under Trafikk – Kampanjer
    Eks: november
  5. Campaign Term – Her kan du angi søkeord hvis du betaler for det, eller legge til . Feltet er ikke obligatorisk gratis-analyse (ved å bruke bindestrek unngår du spesialtegn mellom ordene)
  6. Campaign Content – Angi format på annonsen, størrelsen på banner etc. Feltet er ikke obligatorisk og vi bruker det ikke i vårt eksempel
  7. Når du har fylt ut feltene genereres url.en automatisk. Kopier urlen og bruk den i annonsen.

Med vårt eksempel får vi en url som ser slik ut:
www.nettside.no/analyse?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=mail&utm_campaign=november&utm_term=gratis-analyse (Denne urlen vil ikke fungere da det er et fiktivt domene)

Det er mange måter å sette opp dette på. Det viktigste er at du finner en måte som passer for deg og at du er konsekvent slik at det blir lett å finne frem til riktige tall inne i Googel Analytics. Fyll gjerne ut hele veien ned så får du flere muligheter til å skille de forskjellige fra hverandre.

Hvis målet ditt var å selge et produkt vil du se det på antall konverteringer og vil fort kunne se om nyhetsbrevet var en suksess. Var målet å informere om et tema kan du se på hvor lenge de var inne på landinggsiden. Men det vil være å anbefale å legge med et dokument som målgruppen din kan laste ned via et skjema slik at du får en mer målbar konvertering også her.

 

Ønsker du hjelp eller rådgivning om bruk av nyhetsbrev eller hvordan du skal sette opp målbare linker?

Vi hjelper deg gjerne, ta kontakt for å sette opp et møte eller en uforpliktende prat.

New call-to-action

 

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. AdWords Display Certification | Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil