Hvordan lage din egen Buyer Persona

Hvordan lage din egen Buyer PersonasFor å produsere godt innhold må du vite hvem du snakker til. Vet du ikke hvem målgruppen din er bør du legge ned litt arbeid i å finne det ut. Den beste måten å gjøre det på er å lage en persona. 

Hva er en Buyer Persona?

Buyer Persona er fiktive personer som representerer din(e) ideelle kunde(r). De hjelper deg med å forstå eksisterende og potensielle kunder bedre. Dette gjør det enklere for deg å skreddersy og målrette innholdet til de spesifikke behovene, oppføringene og bekymringene til ulike grupper.

Hvordan lage en Buyer Persona?

De sterkeste Buyer Personas er basert på markedsundersøkelser og innsikt du samler fra din faktiske kundebase Avhengig av din virksomhet, kan du ha så få som en eller to personas, eller så mange som 10 eller 20. Er det flere personer involvert i kjøpsprosessen, bør du ha en persona for hver beslutningstaker.

Vårt råd er allikevel at du starter lite og ikke definerer mer enn en eller to til å begynne med.

Kom i gang med gratis verktøy fra HubSpot

HubSpot, markedsleder innen marketing automation, har laget et svært godt verktøy for utarbeidelse av personas. Dette verktøyet er helt gratis og du finner det via www.hubspot.com/make-my-persona

Ønsker du hjelp til å definere din Buyer Persona?

Vi i Dikom kan hjelpe deg! Velg et tidspunkt i min kalender så tar vi kontakt for et uforpliktende møte hvor vi kan presentere hvordan vi kan bistå i dette arbeidet.

New call-to-action

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.