Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Hvordan komme i gang med  søkemotoroptimalisering (SEO)

Av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 9 minutter lesetid

Hvordan komme i gang med søkemotoroptimaliseringVil du lære om søkemotoroptimalisering? I denne bloggartikkelen får du 6 tips du kan følge for å komme i gang.

Det er lett å bli overveldet og tenke at oppgaven er uoverkommelig. Fortvil ikke. I denne bloggartikkelen vil vi løfte frem de viktigste tingene du skal gripe fatt i. Når du har vært gjennom disse punktene, er du klar for å gå videre til noe mer avansert optimalisering.

I september skrev jeg et blogginnlegg om 0-klikk optimalisering som har tittelen "Hva er 0-klikk i Google?".
0-klikk har høy relevans til optimalisering for søkemotorer, men hører hjemme litt lenger ut i prosessen.  For å kunne optimalisere for 0-klikk må du først gjøre noe for å være synlig. Det er dette vi tar vi for oss nedenfor.

1. Mobilvennlig nettside er et krav

Mer enn 50% av trafikken til nettsider kommer fra mobil. Disse tallene varierer nok noe fra bransje til bransje, og om du selger produkter og tjenester direkte til forbruker eller til bedrifter.

Google har de siste årene prioritert mobilvennlige nettsider i Google. Dette gjelder også søk som blir gjort fra desktop. Dette gjør Google for at brukeropplevelsen skal bli best mulig for den som søker.

Er din nettside mobilvennlig?

Ta testen i dag ved å bruke Googles eget “Mobile-friendly Test” 

2. Rask nettside er avgjørende

Alle forsinkelser ved besøk til nettsiden din kan være tapte muligheter for å få nye kunder eller nye salg. Hastighet henger også tett sammen med mobil.

Når vi gjør et klikk i et søkeresultat ønsker vi at siden vi klikker oss inn til skal laste så raskt som mulig. Dette avhenger at nettstedet er godt optimalisert på flere områder. Vi kaller dette for 

Det du kan optimalisere selv er:

Bilder

Pass på at bilder du bruker på nettstedet er optimalisert for bruk på nett (lavoppløselig) og at du ikke laster opp større bilder enn du behøver. Som en tommelfingerregel kan vi si at bildene brukt på en side bør ikke veie mer enn 1mb samlet. 

Det finnes flere gratisverktøy du kan bruke for å bearbeide bildene dine før du bruker de på nettsiden.
Med TinyPNG kan du optimalisere bildene.
https://tinypng.com/

Med BeFunky kan du også beskjære bildene før du bruker de på nettsiden.
https://www.befunky.com/

Video

Skal du bruke video på nettsiden din er det aller enkleste å opprette en videokanal på YouTube eller Vimeo. Deretter kan du  bruke delefunksjonen i disse kanalene til å generere det vi kaller en embed-kode. Denne koden kan du så legge inn på den siden hvor du ønsker å vise videoen.

For å publisere videoer på YouTube må du ha:

  • En Google-konto
  • En YouTube-kanal

På vedlagt link finner du beskrivelsen for hvordan du oppretter en personlig kanal, en bedriftskanal og hvordan du legger til flere brukere for en bedriftskanal.

Se Google sin supportside for hvordan opprette kanal på YouTube

Hva hvis selve plattformen trenger en optimalisering?

Noen ganger kan det også være behov for å optimalisere selve plattformen. Det kan være at man må jobbe med å optimalisere system-filer, slå sammen javascript-filer eller css-filer (brukes til å bestemme design, fonter, farge osv).

Dette bør overlates til eksperter. Ta en dialog med de som er ansvarlig for webhotellet nettsiden din ligger på. De kan helt sikkert hjelpe deg.

Sjekk hastigheten

Sjekk om din nettside er rask nok (alle sidene bør laste innen 3 sekunder) ved å bruk Google sitt verktøy “Page speed insight” 

3. Forstå hva brukerne søker på og hvordan de søker

Vi har en tendens til å anta hvilke søkeord vi skal være synlig på, uten å gjøre undersøkelser først. Det å jobbe med søkeordanalyse er viktig og behøver ikke være vanskelig.

Det finnes mange gode verktøy til dette. Av gratisverktøy kan vi nevne:

Google Search Console

Et av Googles mange verktøy som kan kobles til din nettside. Du vil i Google Search Console få innblikk i: når nettstedet ditt er listet i søkeresultatet på hvilket søk er den vist hvor mange ganger er den vist hvor mange har klikket seg til nettsiden din fra søkeresultatet hvilken plass i søkeresultatet er nettsiden din vist kvaliteten på nettstedet ditt. Har du f eks duplikat innhold eller brutte lenker, noe som vil påvirke hvor søkemotorene plasserer deg i søkeresultatet, får du innsikt i dette inne i Google Search Console. Du kan også sende inn Sitemapen din til Google direkte fra verktøyet. Med sitemap gjør du det enklere for Google å indeksere innholdet på nettsiden din.

Test eller sett opp Google Search Console 

Google Trends

I Google trends kan du legge inn flere søkeord som har en relevans til hverandre og se hvilke av ordene som er mest brukt i søk.

Det fungerer slik at det ordet med mest søk blir satt til en verdi på 100. Så får de andre ordene en score sett i forhold til 100.

La oss ta et eksempel:
Du legger inn tre ord i Google Trend: energieffektivitet strømsparing spare strøm
Se eksemplet her 

Vi ser at spare strøm er det ordet med flest søk. Det skjedde i januar - februar i år. Dette blir da satt til 100, så blir de andre ordene målt i forhold til dette. Strømsparing har i samme periode 57, og energieffektivitet har 0. Det betyr at hvis noen søkte 100 ganger på spare strøm, så søkte 57 på strømsparing og 0 søkte på energieffektivitet.

Ved å bruke Google Trends kan du avdekke søkeord som er mer brukt enn andre, og du kan se om det er sesongvariasjoner.

Gjør dine egne tester i Google Trends 

Google Keyword Planner

Er du bruker av Google Ads kan du også teste søkeord, eller finne nye søkeord, i Google Keyword Planner. Du finner verktøyet når du er logget inn i Google Ads under “Tools and Settings” -> “Planning” -> “Keyword Planner”

Her kan du sjekke hvor mange som søker på de ordene du legger inn, få estimert kostnad pr klikk og du kan få forslag til nye søkeord som kanskje fungerer bedre

Sjekk ut Google Keyword Planner (husk at du må ha en Google Ads konto for å bruke dette verktøyet)

Hva er hensikten med søket?

I tillegg å finne søkeord er det viktig å forstå bakgrunnen for søket. Hvilket problem er det brukeren forsøker å finne løsningen på når han gjør et søk.

Her kan du bruke verktøyet “Answer the public” og legge inn ett av søkeordene dine. Du får så opp en oversikt over hvilke spørsmål er stilt i Google hvor brukeren har brukt søkeordet.

Viktig å merke seg at det kan kun foretas 3 tester fra samme IP-adresse pr dag på gratis-versjonen.

Gjør din første test på Answer the public

4. Skriv for brukerne

Tiden hvor man kunne fylle sidene med søkeord og få gode resultater i søkemotorene er forbi for lengst. I dag er søkemotorene for smarte til dette. Du må se på roboten som scanner sidene dine på samme måte som hvilken som helst bruker. Det betyr at hvis du setter brukeren i fokus og skriver for de, så gjør du også en god jobb når det kommer til søkemotorene og optimalisering for disse.

Bruk søkeordene du kom frem til i forrige punkt på en engasjerende måte i innholdet ditt. Hvis brukerne søker svar på konkrete spørsmål, sørg for at du svarer på disse med innholdet ditt. På denne måten bygger du opp en troverdighet som brukeren vil stole på.

Sørg for at disse elementene er en del av innholdet ditt:

  • Bruk en hovedoverskrift (h1) pr side
  • Bruk underoverskrifter for å dele opp innholdet (h2, h3 osv)
  • Bruk viktige nøkkelord på en engasjerende måte i overskrifter og innhold, men ikke overdriv
  • Lag beskrivende alt-tekster på bildene du bruker. Har du link på bildet skal alt-teksten beskrive hva brukeren kan forvente å finne når de klikker på linken. Har du ikke link på bildet bør alt-teksten inneholde en beskrivelse av bildet.
  • Lager du lenker i teksten bruk lenketekster som beskriver hva brukerne kan forvente å finne når de klikker på lenken. Ikke bruk lenketekster som “klikk her” “last ned” “se video” osv.
  • Bruk punktlister i teksten der hvor det faller naturlig. Det gjør det enklere for brukerne å scanne teksten å finne den informasjonen som er mest relevant for de
  • Del teksten opp i avsnitt.

Du kan sjekke leseligheten på tekstene dine på ved å bruke en lix-kalkulator.

5. Registrer bedriften din på Google My Business

I tillegg til å være tilstede i sosiale kanaler som facebook, instagram, linkedin osv. er det anbefalt å registrere bedriften din på Google My Business. Dette er et annet av Google sine gratisverktøy du kan ta i bruk for å bli mer synlig i søk.

Ved å registrere bedriften din her vil du være synlig direkte i søkeresultatet med kart og firmainformasjon direkte på søkesiden. Samtidig tar du eierskap til merkevaren din, og du får kontroll på hvordan du blir presentert i Google.

Det er mange grunner til hvorfor du bør ha en Google My Business-profil

  • Økt synlighet i Google – 46% av alle Google-søk er lokalt orientert.
  • Konverteringsfrekvensen for lokale søk er 80%
  • Over 50% av lokale søk på mobil gir et butikkbesøk innen 24 timer
  • For lokale søk viser Google nesten alltid en Google My Business profil
  • Eierskap til egen merkevare og kontroll på hvordan du blir presentert i Google

Eksempler på hva du kan gjøre med en Google My Business-profil

  • Legge til rette for at folk kan legge igjen en anmeldelse eller omtale av bedriften din
  • Vise veibeskrivelse for å finne frem, eller et telefonnummer man kan nå deg på
  • Du kan fremme arrangementer og nyheter
  • Du kan legge til bilder av bedriften din
  • Skille deg ut i lokalmiljøet

Når du publiserer artikler, nyheter eller blogginnlegg på nettsiden din bør du også publisere de som egne artikler på Google My Business-profilen din. Dette er å anbefale da de blir synlig direkte i søkeresultatet når profilen din blir vist i søk.

Registrer din Google My Business 

6. Sørg for å ha et analyse-verktøy installert

Viktigst av alt er å følge med på resultatet av alt arbeidet. Dette får du god innsikt i hvis du har et analyse verktøy som Google Analytics installert på nettsiden din.

Da kan du blant annet følge med på:

  • Hvor mange brukere som besøker nettsiden din hver uke, måned, kvartal og år
  • Hvor de kommer fra
  • Hva de gjør på nettsiden din
  • Hvor mange som konverterer.

Gjør det du vil at de skal gjøre? Som f eks kan være å kjøpe et produkt, melde seg på et arrangement, abonnere på blogg/nyhetsbrev, ser videoene dine osv.

Få innsikt i dette krever at du har definert hva som skal være målet med nettsiden din og at disse målene er satt opp i analyseverktøyet.

Det kan være smart å få hjelp til dette hvis du ikke vet selv hvordan det skal gjøres.

Se Google sine hjelpesider for hvordan komme i gang med Google Analytics

Konklusjon

For å lykkes med søkemotoroptimalisering er det viktig at du:

  • Har en mobilvennlig og rask nettside
  • Vet hva folk søker på
  • Skriver innhold som svarer på intensjonen ved søkene
  • Bruker de kanalene du kan for å spre innholdet ditt
  • Publiser artiklene dine i sin helhet på Google My Business
  • Sørger for å ha et analyseverktøy installert hvor du kan følge med på trafikken og hva brukerne gjør på nettsiden din.

Vi har laget en sjekkliste du kan bruke når du jobber med søkemotoroptimalisering av sidene dine. Den tar for seg hvordan du jobber med innholdet og hva du bør tenke på før du publiserer.

New call-to-action



Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification og Search Marketing hos Digital Marketing Institute. Google Sertifisering i Google Analytics og Google Ads Search Foundation og Advanced | Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil