Hvordan følge opp etter en kampanje

WorkflowBildeBlogg

Husker du å planlegge for det som skal skje etter at noen har konvertert på en kampanje du har satt opp?

En kampanje slutter ikke når noen konverterer på landingssiden. Planlegg og bygg opp dine oppfølgingskampanjer for å lede dem videre ned i kjøpstrakten din. Her kommer våre beste tips for hvordan du best mulig tar vare på leads etter en kampanje.

Forutsigbarhet

Når noen har konvertert, enten det er ved å kjøpe et produkt eller laste ned en sjekkliste er det viktig at det er enkelt og forutsigbart hva som er neste steg, og når kunden kan forvente seg å få varen. Hvis det er et produkt som skal sendes bør kunden umiddelbart få en mail med bekreftelse av kjøpet og forventet leveringstid. Hvis det er en nedlastbar sjekkliste bør det sendes ut en mail med sjekklisten hvor man sier litt om sjekklisten og at man er tilgjengelig for eventuelle spørsmål.

Tenk support

I etterkant kan det sendes ut en ny mail hvor man spør om kunden er fornøyd med produktet. Var det som forventet? Er det noe som er uklart med sjekklisten? Pass på at det ikke er mas, men at du har kundens behov i tankene og tenker support fremfor salg. Vis at du er tilgjengelig og at du er genuint interessert i at kunden skal få best mulig opplevelse av produktet. 

Plei forholdet

Et salg, eller en nedlastning av en gratis sjekkliste er bare starten på et kundeforhold. Fortsett å pleie forholdet for å få dine nye kunder til å bli dine beste ambassadører som anbefaler deg til sine venner.

Hvor mange oppfølgingsmail du kan sette opp etter en kampanje vil komme an på konverteringen. Ha GDPR-reglene med deg i bakhode. Hvis konverteringen var en gratis sjekkliste vil det ikke være naturlig med mer enn en mail med sjekklisten, og kanskje en oppfølgingsmail hvor du hører om den har fungert som forventet. Sørg da for å bruke oppfølgingsmailen til å oppfordre leaden til å abonnere på relevante bloggartikkler, booke et møte eller noe annet som vil være relevant og nyttig for kunden. Hvis dette er siste mail du sender ut kan du godt også skrive det, og at kunden bare kan ta kontakt om det skulle være noe mer du kan hjelpe med.

Var konverteringen kjøp av et produkt vil det kanskje være naturlig å sende flere oppfølgingsmail. Hvis det er et produkt som trenger jevnlige med tilleggsprodukter kan det være smart å sette opp en automatisering på dette. Du kan også dele tips for bruk av produktet til inspirasjon. Hvis du for eksempel er en tannlege eller frisør så kan det være en idé å sette opp en påminnelse på at nå er det på tide med en ny time.

Automatiser så mye som mulig

Hvis du skal følge opp en kampanje manuelt blir det fort mye å huske på. Har du en software som  gir deg muligheten til å automatisere utsendelse av mail og interne oppgaver er det en stor fordel. Ta deg tid til å sette opp alt på forhånd slik at du slipper å bli hengende etter og kanskje går glipp av muligheten for å få en lead til å bli en god kunde.

I Dikom bruker vi HubSpot hvor vi kan automatisere oppfølging med det vi kaller for workflows. Her kan vi sette opp mail og interne oppgaver som aktiviseres når noen oppfyller et eller flere kriterier. For eksempel hvis noen fyller ut skjema for å motta en gratis sjekkliste. Vi setter også et mål for workflowen, det kan for eksempel være at de registrerer seg for å abonnerer på bloggen eller booker et møte. Da vil vedkommende automatisk tas ut av den aktuelle workflowen hvis målet er nådd før hele workflowen er ferdig. På den måten slipper man at de fortsetter å få henvendelser som ikke lenger er relevante for dem.

Hvis du ønsker hjelp med å komme i gang med kampanjer kan du laste ned sjekklisten til Kjersti Bakke.

New call-to-action

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook