Hvordan finne gode søkeord etter "long-tail"-prinsippet?

Long tail søkeordHvorfor er søk viktig, og hvordan skal du finne de gode søkeordene. Vi gir deg noen tips om hvordan du kan gå frem.

Hvorfor er søkeord viktig?

I dag er vi aldri langt unna en pc eller en smart-telefon. Det gjør at vi lett kan finne informasjon om alt vi lurer på, også om produkter og tjenester. I følge SSB (Statistisk Sentralbyrå) brukte 90% av norges befolkning, i alderen 16 til 64 år, internett til å søke etter informasjon om varer og tjenester i 2018. For aldersgruppen 16 - 34 år var andelen over 95%. Hvis du i tillegg vet hva din målgruppe bruker av søkeord for å finne akkurat de produktene / tjenestene du tilbyr, byr dette på uante muligheter. 

Bruk av internett til å søke info om varer/tjenester i 2018

Hva er "long-tail"-søkeord?

"Long-tail"-teorien ("den lange halen") er en teori som ble formulert av Wired-redaktøren Chris Andersen i 2004. Den bygger på det faktum at ved bruk av "long-tail" har du minst like mye å hente i tillegg til at trafikken blir mer relevant. Du må imidlertid være oppmerksom på at du må jobbe mer.

Man skiller mellom "head" og "Long-tail". "Head" er de generelle søkeordene. Som f eks GDPR. "Long-tail" er mer spesifikk og svarer gjerne på noe brukerne lurer på. Eks kan være: Slik gjør du markedsføring for B2B etter GDPR

Siden disse "Long-tail" keywords er mindre brukt i søk, er konkurransen mindre og det er letter å rangere høyt for disse sammenlignet med korte og populære søkeord. Ved å skape innhold rundt disse søkefrasene kan man drive trafikk inn til bloggposter og landings-sider som svarer direkte på søke-frasen. 

Hvordan velge søkeord og "long-tail"-søkeord?

Ta utgangspunkt i de produktene, og eventuelt tjenestene du selger i dag. La oss ta utgangspunkt i at du leverer tjenester for GDPR innen B2B-markedet i Norge. Følge denne veiviseren:

  • Åpne Google og velg Fil -nytt inkognito-vindu (dette gjør vi for at Google ikke skal bruke søke-historikken din når du utfører søkeordanalysen)
  • Legg inn søkeordet "GDPR" i Google Chrome. Med en gang du begynner å skrive vil Google foreslå søk. Dette er søk som er gjort av andre, men uten din søkehistorikk.

Skjermdump fra søk i Google på GDPR B2B

Det neste du nå kan gjøre er å teste hvert av forslagene på samme måte for å se hva mer Google vil foreslå av relevante søk. 

Et annet verktøy er Answer the public. Dette er en gratistjeneste. Du velger land før du legger inn et generelt søkeord, som f eks GDPR. Verktøyet gir deg så en oversikt over de meste stilte spørsmålene i Norge som omhandler det generelle søkeordet du la inn. Se eksempel for GDPR nedenfor

Spørsmål rundt GDPR

Andre verktøy du kan bruke for å finne "long-tail"-søkeord.

Det finnes andre verktøy du kan bruke, men som kanskje krever tilgang, og noen må du også betale for:

  • Google Keyword Planner - er en del av Google Ads, her trenger du en konto. Verktøyet er gratis. Keyword Planner lar deg finne de riktige søkeordene som kan brukes i annonser på Google. Har du tilgang til Google Ads er det ingenting i veien for at du bruker dette for å gjøre en søkeordanalyse, selv om du ikke skal bruke det i en annonse. Innsikten du får her gir deg gjennomsnitlig søk pr md, hvor stor eller liten konkurransen er, hva du eventuelt kan estimere i kostnad, og mer. 
  • Google Trends - åpent for alle. Du trenger ikke logge deg inn. Verktøyet analyserer populariteten til søkeord du legger inn, og blir så fremstilt i form av grafer for å sammenligne søkevolumet for ulike søkeord over tid. Utfordringen med dette verktøyet kan være hvis du driver for nisjepreget, så det er lite søk i Norge. 
  • SEMrush Keyword Research - krever at du betaler for et abonnement. Det finnes flere nivåer du kan velge mellom. I SEMrush får du innsikt i organisk og betalt søk på de søkeordene du legger inn. I tillegg får du en konkurrentanalyse. 

Hvor skal jeg bruke mine "long-tail"-søkeord?

Nå når du har en beskrivelse for hvordan du kan gjøre en "long-tail"-søkeord undersøkelse er det på tide å bruke de i innholdet ditt. Bruk de i følgende elementer i artikkelen din:

  • urlen (adressen) til artikkelen
  • hovedoverskrift - på toppen av siden
  • underoverskrifter - deler opp teksten din. Bruk variasjoner av søke-frasene til å beskrive innholdet i avsnittene. 
  • innholdet - pass på å ikke gjenta søkeordene for mange ganger
  • bilder - legg alltid inn alt-tekst (alternativ tekst) på bilder. Google kan ikke "lese" bildene dine, men forstår teksten du legger inn som alternativ tekst. 
  • ikke glem å legge til tittel og metabeskrivelse. Dette brukes på søkeresultat-siden når siden din blir listet i søket. Tittelen har betydning for søkemotoroptimalisering. Metabeskrivelse har ikke. Den er kun ment for brukeropplevelsen slik at brukeren forstår hva siden omhandler før de klikker. Den bør være selgende.

Pass på god struktur på innholdet ditt. Det gjør det brukervennlig for alle, uansett fysisk begrensning.

Søkeordanalyse inngår i, og er viktig for, alle digitale kampanjer. Last ned vår sjekkliste for hvordan du forbereder, setter i gang og følger opp en digital kampanje.

Last ned vår gratis sjekkliste for inbound marketing kampanje 

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.