Hvordan dele blogginlegg i sosiale medier

Hvordan dele kampanjer i sosiale medier

Når du har skrevet et godt blogginnlegg må det ut i verden, og deles i sosiale kanaler. 

Så hva bør du tenke på når du skal dele innlegget med målgruppen din på for eksempel Facebook, Instagram eller LinkedIn?

Fang interessen

Når du skal dele et blogginnlegg i sosiale medier må du finne en vinkling som fanger interessen til målgruppen og gir dem en grunn til å ville lese innlegget. Det du skriver når du deler innlegget må utfylle det som står i overskriften og ingressen i blogginnlegget. Pass på at du ikke gjentar deg selv, men heller tilføyer noe av verdi. Teksten bør heller ikke være for lang, en kort setning er nok. Bruk gjerne et spørsmål, eller del noe av det interessante, eller overraskende,  som kommer lenger ned i innlegget som kan trigge målgruppen.

Hvis posten høres ut som reklame vil mange bare overse det. Prøv å vinkle det på en mer leken måte og med et innhold som passer inn i kanalen.

Og glem ikke emojis. Poster på Facebook med emojis får flere likes, deles mer, og har høyere klikkfrekvens.

Velg rett format

Velg et format som fanger interessen. Lag gjerne en liten video, eller bruk formater som karusell eller lysbildevisning som du kan sette opp på Facebook. Ta deg tid til å velge fine bilder som vil ta seg godt ut. Spesielt på Instagram er det viktig å tenke estetikk. 

Hvis du deler et blogginnlegg fra en landingsside må du passe på at bildet på den siden fungerer i formatet som brukes i den kanalen du deler innholdet i. Hvis bildet ikke passer kan du på Facebook velge et annet bilde.

Link til blogginnlegget

På Facebook vil det være naturlig å dele linken til blogginnlegget i posten. Da er det lett for brukeren å klikke seg rett inn på innlegget. På Instagram kan du ikke linke i posten, derfor skriver man ofte: se link i bio, (da kan man legge inn link til bloggsiden på biografi-siden på Instagram) eller refererer til nettsiden, enten med en brukervennlig url som går til landingssiden (les mer om hvordan dette settes opp i dette blogginnlegget), eller til forsiden hvor du fronter samme blogginnlegg. Prøv uansett å gjøre det så enkelt som mulig for brukeren å få lese blogginnlegget.

Post til rett tid

Om du blir ferdig med blogginnlegget kl 16:00 på en fredag kan det kanskje være fristende å bare få det ut. Men hvis dette er et dårlig tidspunkt for målgruppen din bør du heller legge det i en publiseringsplan slik at det går ut når det passer for målgruppen å lese det. Du finner ut mer om når målgruppen din er i de sosiale kanalene ved å sjekke innsikten. På Facebook gjør du dette fra forsiden - innsikt:Putt penger i

På Instagram finner du innsikten ved å gå til profilen din og trykke på menyen (krever at du har en bedriftsprofil):

innsikt

Få andre til å dele

For å nå ut til så mange som mulig kan det være fint å få med kollegane dine til å dele posten videre. For å gjøre dette enkelt kan man sende ut en mail med info om posten og hva man for eksempel kan skrive når man deler posten. Da beholder du litt kontroll på hva man fokuserer på når innlegget deles, samtidig som du gjør det enkelt for alle å dele posten.

Putt penger i posten

Har du laget et godt blogginnlegg kan det være lurt å bruke litt penger på å nå flere enn du gjør ellers. På Facebook og Instagram gjøres dette best ved å gå inn på annonseadministrasjon – opprett. Pass på at du velger rett målgruppe så du ikke bruker penger på folk som ikke er interessert. Når du kommer til siste steg og skal lage selve annonsen velger du å bruke eksisterende post, og velger så den posten hvor du deler innlegget.

 

Hvis du ønsker hjelp med å komme i gang med kampanjer kan du laste ned sjekklisten til Kjersti Bakke.

New call-to-action

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook