Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

Hvordan bruke bilder på nettsiden

BildebrukBildeBlogg

Bilder sier mer en tusen ord, også på nett. Men hvis du ikke optimaliserer dem kan det koste deg synlighet og gjøre at nettsiden laster for tregt.

I dette blogginnlegget vil jeg gå gjennom mine beste tips for bruk av bilder på nett. 

Ikke for stort - ikke for lite

Hvis du laster opp bilder til nettsiden din uten å sjekke størrelsen kan du fort ende opp med for store bilder som tar mye plass på siden, og gjør siden treg å laste. En treg nettside vil få dårligere synlighet i Google, så det vil vi ikke, og for store bilder når du skroller på mobilen kan fort bli lite brukervennlig. Men vi vil heller ikke ende opp med uklare og for små bilder. Som en generell huskeregel bør bilder til bruk på nett være godt under 1MB, og trenger ikke være mer enn 72 dpi. Hvor mange pixler bildet skal være kommer naturligvis an på hvor du skal bruke det. Er det et banner bilde som skal fylle hele bredden på siden må det kanskje være 1900 px bred (kanskje 500px høyt). Men hvis det er et mindre illustrasjons-bilde vil det nok holde med 600 x 400 px. Hvis du bruker Photoshop kan du lett justere både dpi, og format der. Hvis du ikke har tilgang til Photoshop kan du bruke tinypng.com som enkelt får ned størrelsen på PNG og JPEG-filer.

PNG eller JPEG

Som en hovedregel bør bilder (foto) som ikke skal ha noe gjennomsiktighet være JPEG/JPG, mens elementer som logo, illustrasjoner eller bilder som skal ha gjennomsiktig bakgrunn skal være PNG. JPEG gir fine graderinger i fargene som er viktig for gode fotografier, mens tekst eller andre elementer mister noe skarphet som JPEG og dermed er bedre som PNG. 

Valg av bilder

Hvilke typer bilder du bruker sier mye om bedriften din og gir de som besøker nettsiden en umiddelbar tanke om hvem dere er. Hvis du velger å kun bruke bilder fra bildebanker vil du fort ende opp med en nettside med lite personlighet. Å ta egne bilder kan ofte være det beste, men da må man ha noe kunnskap og interesse for feltet. Hvis man ikke har kompetanse på feltet innad i bedriften kan det  være en god investering å leie inn en fotograf.

Opphavsrett

Hvis du velger å bruke bilder fra nettet må du passe på å sjekke opphavsrettighetene. Enten du kjøper bilder fra en  bildebank eller finner en side med gratisbilder, så må du sjekke rettighetene. Noen kan brukes fritt, noen kan kun brukes privat, og andre krever at man krediterer fotograf eller siden de er hentet fra.

Alt-tekst

For at bildene du bruker på nettsiden skal være søkbare i Google, og for at siden din skal være tilpasset for brukere med begrenset syn eller som bruker skjermlesere, må du legge inn en alt-tekst på alle bilder. En alt-tekst skal være beskrivende og si noe om hva bildet eventuelt linker til. Hvis du ikke legger inn en alt-tekst vil filnavnet på bildet komme opp i stedet, noe som stort sett hverken vil være nyttig for brukeren eller gi deg synlighet i Google.  

Ønsker du hjelp eller rådgivning om bruk av bilder på din nettside?

Vi hjelper deg gjerne, ta kontakt for å sette opp et møte eller en uforpliktende prat.

New call-to-action

 

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. AdWords Display Certification | Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil