Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Hvordan annonsere på LinkedIn

Av: Ina Svarstad - Digital markedsfører | 3 minutter lesetid

Annonser på LinkedInVurderer du annonser på LinkedIn? Det er mange gode grunner til å vurdere denne kanalen for annonsering. Vi har laget en enkel veiledning for å sette opp en annonse med tips for hva du bør tenke på for å få mest ut av dine annonser.

Før du setter opp en annonse bør du naturligvis vurdere om denne kanalen er rett for din bedrift og for å nå din målgruppe. Annonsekostnadene er ofte noe høyere på LinkedIn enn på Facebook eller Instagram, men målrettingsmulighetene på yrke, erfaring og kompetanse er helt unike, og gir gode muligheter for å treffe rett person. Kanalen passer veldig godt for deg og din bedrift hvis:
  • målgruppen din er B2B
  • du ser at deres typiske kunde er mye på LinkedIn
  • du jobber med rekruttering.

Les også vårt innlegg om hvordan du kan optimalisere din bedriftsprofil her.

Sett opp kampanjen på bakgrunn av målet

Når du skal sette opp en annonse på LinkedIn lager du først en kampanjegruppe. Et godt tips er å først sette denne som utkast så kan du bruke litt tid på å sette den opp og prøve deg frem før du setter den som aktiv:

I gruppen setter du budsjett og perioden den skal kjøre. Neste steg er å lage en kampanje:

Her setter du hva du ønsker å oppnå med kampanjen. Hvis du er vant til å sette opp kampanjer på Facebook kjenner du deg igjen her. Hva du velger her vil bestemme hvilke formater for annonsen du får mulighet til å bruke. Nå er det noen muligheter som ikke er tilgjengelige fordi LinkedIn har en ny beta-versjon ute, og som det står på siden så er ikke alle formatene tilgjengelige her enda. Hovedpoenget her er å velge det som stemmer best med målet som er satt for kampanjen. For dette eksempelet ønsker vi å drive nye kunder til nettsiden vår for at de skal laste ned en gratis mal. Vi velger dermed "Nettstedsbesøk"

Hvem vil du nå?

Neste steg er å sette målgruppe. Her er det mange veier til målet, og bare å prøve seg frem. Så lenge målgruppen er over 300 kan den brukes. Du ønsker å spisse den så mye du kan for å nå bare de som er i målgruppen, og ikke alle andre. Vær klar over at hvis du velger to kriterier slik:

LinkedIn_Campaign_Manager

så vil det si at du kun når de som oppfyller begge kriteriene. Altså både være i aldersgruppen 25-54, og ha tittel daglig leder (eller en av de andre) og ha vist interesse for markedsføring. Men hvis du har alle kriteriene innenfor en "bulk" ved at du for eksempel lister forskjellige stillingstitler, eller ferdigheter vil de du skal nå kun trenge å oppfylle ett av de kriteriene for å være med. Du kan også ekskludere en gruppe. For eksempel hvis det er fare for at konkurrenter vil kunne komme inn i målgruppen kan du ekskludere firma, eller ferdigheter/ stillingstittler eller lignende. Tenk gjennom hva som kjennetegner dem du ønsker å nå, og dem du ikke ønsker å nå. 

Hvis du har klare Buyer Personas laget for din bedrift er det lurt å bruke disse. Hvis ikke kan du lese mer om dette, og laste ned vår gratis mal for å lage Buyer Personas for din bedrift her.


Lag selve annonsen

Når målgruppen er valg er det tid for å sette opp selve annonsen. Her er et godt tips å gjøre den så visuell som mulig. Hvis du har en video kan du bruke den, ellers hvis du har et knippe med gode bilder som passer så kan du kanskje bruke karusellen, det blir fort noe mer interessant enn bare et vanlig bilde. Hvis annonsen er en stillingsannonse velger du naturligvis det, eller meldingsannonse hvis du tenker det passer bedre for denne kampanjen. I mitt eksempel har jeg valgt karusell.

LinkedIn_Campaign_Manager03

Annonsen settes opp enkelt med tekst og bilder, og du kan velge å la de forskjellige bildene ha egne linker. Etterpå kan du forhåndsvise for å se at de ser bra ut:

LinkedIn_Campaign_Manager06

Når du godkjenner på siste trinn vil den gå live etter godkjenning, hvis du satt den som aktiv med umiddelbar start dato. Hvis ikke kan du gå tilbake og sette den som aktiv.

Følg med og juster

Som med alle annonser i digitale kanaler er det viktig å benytte seg av muligheten til å lære underveis. Hvis du ser at du treffer dårlig, kan du justere på det. Eventuelt endre på tekst eller bilder for å se om det gir bedre effekt. Husk å aldri gjøre for mange endringer på én gang. Da blir det vanskelig å vite hva det var som fungerte og lære av fremgangen.

Har du flere spørsmål om hvordan du kan bruke LinkedIn for din bedrift? Vi har laget en gratis e-bok med våre tips for å lykkes med markedsføring på LinkedIn.

 

Last ned vår e-bok med 5 tips for å lykkes med inkedIn

 

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. AdWords Display Certification | Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil