Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Hva er 0-klikk i Google?

Av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 4 minutter lesetid

0-klikk-GoogleDu har helt sikkert benyttet deg av det når du har gjort et søk i Google, men kanskje ikke reflektert over det. Først en definisjon

Et zero-click er når du gjør et søk og søkemotoren gir deg svaret direkte i søkeresultatet, på toppen av siden (0. plass). Formålet med søket er dermed oppfylt, brukeren har funnet svaret, uten å foreta et eneste klikk. 

Hvor utbredt er 0-klikk søk?

Internasjonalt mener man i dag at nesten 50% av alle søk er et 0-klikk søk hvor brukeren får svar på det han søker etter uten å foreta et eneste klikk. (Tallene er hentet fra en bloggartikkel som Search Engine Land publiserte 19.06.19) Hvor store tallene er bare i Norge vet vi ikke. Og det er fortsatt usikkert hvordan man kan måle hvor ofte snippets fra ens egen nettside er vist i Google på slike søk. Vi har ikke klart å finne noe informasjon på dette.

Når vi har testet har vi gjort søk både i Google og Bing. Det er ganske store forskjeller hvor vi får mer treff på 0. plass i Google sammenlignet med Bing.

Hva slags type data er det som vises?

De forskjellige 0-klikk resultatene kan være en variasjon av typer snippets som søkemotorene henter ut fra sin database. Google skiller mellom Google Widget, Google Dictionary Definition, Video Widget, Web Definition og Website Extraction.

Google Widget

Når det gjelder Google Widget kan dette inkludere oversettelse, været, veibeskrivelse eller svar på valutaspørsmål.

Se eksempel hvor vi har søkt på været i Son. 

 

 

Interessant å se at yr.no ikke har en snippet som vises, men at resultatet på 0. plass er fra weather.com. Selv om yr.no har 1. plass i Google på søk etter været i Son.

Google Dictionary

Gir typisk svar på spørsmål rundt definisjoner på ord og uttrykk. Vi testet flere norske begreper uten å få treff og måtte søke på engelsk for å kunne vise noe. Dette kan henge sammen med at Google Dictionary baserer seg på en tjeneste Google hadde som ble avviklet i 2011. 

Video Widget  

Her viser google videoer fra YouTube som samsvarer med typiske søk på "hvordan...." For å få frem et godt eksempel måtte vi også her ty til engelsk språk.

Web Definition

Er informasjon hentet via lenker fra ordbøker og ordlister uten å lenke videre. Svarene i disse er ikke alltid hentet fra de mest pålitelige kildene. I Norge klarte ikke vi å få frem resultater som ble fremstilt av typen web definition.

Website Extraction

Svarene i disse boksene er mer pålitelige, og de kommer også med lenke til kilden. Ofte kommer de fra nettsteder med høy autoritet og troverdighet. De har også inkludert søkefrasen i artikkelen det linkes til. Dette er den snippeten du selv kan være med å optimalisere for ved å jobbe med innholdet på nettsiden din. Også her måtte vi ty til engelsk søk for å få frem et eksempel.

 

Hvordan kan du komme på 0.plass?

Ved å jobbe målrettet med snippeten Website Extraction kan du optimalisere nettsiden din for 0. plass. Fremgangsmåten er hentet fra en Livesending med Webgruppen

Dette er fremgangsmåten vi anbefaler at du følger:

  1. Velg de artiklene du mener er viktigst og ranger de etter viktighet. Du må starte i det små og fokusere på en artikkel ad gangen. 
  2. Du må være synlig på førstesiden i Google på gitte søkeord som er relevant for artiklene du valgte i forrige punkt. Disse artiklene bør ha en del trafikk. Hvis du ikke er synlig på førstesiden i Google på noen søkeord må du jobbe med innholdet i artiklene slik at kommer opp på side 1 i Google. Det beste er å lage en søkeordrapport som viser hvilke ord dere rangerer på førstesiden med. Dette gjør du i Google Search Console. Du finner tallene under Performance.
  3. Test søkeordene og se hvem (om noen) av dem allerede har 0-klikk oppføringer. Det er disse du optimaliserer mot. Husk å gjøre testen i inkognitovindu, eller bruk en annen søkemotor som gir deg anonyme resultater som f eks Duck Duck Go
  4. Finn forskjellige spørsmålsforumuleringer rundt valgt tema. Bruk gjerne eksisterende snippets. Hvis du bruker inkognito i Google Chrome kan du nederst i søkeresultatet se forslag til andre problemstillinger det er søkt på. Dette kan være med på å gi deg noen ideer.
  5. Har du tilgang til Google Ads kan du sjekke volumet i verktøyet Key Word Planner. Du kan også gjøre testene i Google Trends 
  6. Sett sammen en overskrift basert på resultatene du fant
  7. Hvis spørsmålet er type "Hva er....?": Start teksten med en forklaring på 54-58 ord som starter med "X er en....." 
  8. Hvis spørsmålet relaterer seg til en liste: Lag en punktliste eller en nummerert liste. Lister rangerer godt på "hvordan" og "hvorfor"-spørsmål
  9. Hvis det å vise bilde er relevant som en del av snippeten, legg bildet rett etter forklaringen/listen. Husk å ha med alternativ tekst på bildet som er en variant av søkefrasen

Generelle tips for 0-klikk optimalisering

  • Ha en Google My Business-oppføring
  • Bruk strukturerte data på siden din. Det beste er å implementere det i malene slik at hver gang du lager en bloggartikkel eller annet innhold på nettsiden din, så er innholdet strukturert ved hjelp av strukturerte data. På schema.org finner du oversikt over hva slags type elementer du skal bruke på titler, forfatter, eventer, kalendere, videoer, bilder osv
  • Lag innhold som svarer på spørsmål
  • Bruk verktøy som moz.com eller hrefs.com til å finne muligheter
  • Optimaliser for de mulighetene du har (bør være på første side i Google)

Ønsker du hjelp til å finne ut hva du er synlig på, og hvor i søkeresultatene du er, kan vi lage en oversikt hvor vi også sammenligner med dine fire viktigste konkurrenter. 

Bestill din gratis SEO-analyse i dag

 

 

Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification og Search Marketing hos Digital Marketing Institute. Google Sertifisering i Google Analytics og Google Ads Search Foundation og Advanced | Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil