Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Hva er CMS og hvilket system passer best for deg?

Av: Helene Holth - Digital markedsfører | 2 minutter lesetid

BannerBloggWordpress

Når man skal lage en blogg, nettside eller en nettbutikk må du velge deg en plattform. Denne plattformen kalles et Content management system, eller bare CMS-system. 

Som med det meste om dagen er det uendelig av muligheter, og ikke alltid lett å finne frem i jungelen. Under kommer jeg til å si litt om noen av mulighetene som er der ute, og vårt valg av CMS-system.  

En liten definisjon: "CMS er et program for å håndtere produksjon, og håndtering av webprosjekter. Flere kan jobbe i systemet samtidig og det er nettbasert. Det også mulig å jobbe med separate oppgaver inne i systemet".

Som jeg nevnte tidligere er det mange muligheter, og du finner CMS-verktøy i alle prisklasser. Du har alt fra gratis versjoner, og opp til million klassen. 

 

Ønsker du en helt enkelt løsning? 

WordPress er det kanskje mange som har hørt om. Det er en gratis plattform med mange muligheter til å legge til det lille ekstra. Du kan lage egne, eller kjøpe ulike temaer for å tilpasse siden etter eget behov.  

WordPress har lav brukerterskel, og mulig det som gjør at det er blitt et kjært valg for mange. 
Store kjeder som Spotify, Walt Disney, Sony Music og Facebook Newsroom og vi i Dikom bruker denne løsningen, for å nevne noen av de over 25 millioner brukerne. 

Andre systemer som går under "Enkle løsninger" er blant annet Joomla og Drupal - og er alle gratis.

Det finnes også flere løsninger innen samme kategori, men disse systemene har en rimelig oppstartsavgift. Det er f eks Idiumweb.no og One.com.

BildeBloggWordpress01

 

Så har vi mellomstore løsninger

Disse systemene har ofte moduler som kan bygges etter behov. Disse modulene er ofte "hyllevare", i den form at de er godt testet, og det er ofte lite spesialtilpasning inkludert.   

Eksempler på disse systemene er idium.no og keyteq.no, som brukes av selskaper som Skyss.no, Q-meieriene  og kreftforeningen.no

Hvor du må beregne fra 50 000 og oppover. Jo mer avanser løsning, jo høyere kostnad. 

 

Så til slutt, de store løsningene

De største løsningene som blant annet leveres av konsulentselskaper som episerver.no og sharepoint.microsoft.com/no, og bygges på etablerte rammeverk. Slike store systemer krever mye av implementeringspartneren. 

De store løsningene kan gi mange intelligente oppsett av maler, og variabler på flere nivåer. De har partnere som Visma og Evry, og i kundeportoføljen er Pizza Hut, Jamaha og Absolut.

Disse løsningene har store investeringskostnader, og må beregne prise fra 1 000 000 og oppover. 

 

Dikom har stor kjennskap til WordPress. Vi har lagt vår elsk på denne plattformen da den har mange muligheter, er intuitiv og brukervennlig. Om du kunne tenkt deg å høre mer om WordPress, nettsider eller er nysgjerrig på andre tjenester innen Digital Markedsføring må du bare ta kontakt. 

New call-to-action

Skrevet av: Helene Holth - Digital markedsfører

Bachelor i Markeds Kommunikasjon fra BI Bergen. Jobber i dag i hovedsak som prosjektleder og wed designer Erfaring fra salg og kundeservice. | Inbound Certification | Content Marketing Certification | Marketing Software |
Se min LinkedIn-profil