Hva bør et nyhetsbrev inneholde?

Hva bør et nyhetsbrev inneholde Sitter du klar med innhold som skal inn i ditt neste nyhetsbrev? Her er våre beste tips for hva et nyhetsbrev bør inneholde.

Om et nyhetsbrev er velykket eller ikke kommer an på flere kriterier. Det først du må ha er en god målgruppe å sende nyhetsbrevet ut til, her må du også sikre deg at du har samtykke som er i trå med GDPR (les vårt blogginnlegget om dette her).  I dette blogginnlegget vil jeg fokusere på selve innholdet. 

Si én ting

Det kan være fristende å fylle nyhetsbrevet med alt man har av nyheter, tilbud og annen informasjon man vil ha ut til målgruppen. Men et overfylt nyhetsbrev fult av forskjellige budskap gir stort sett en dårlig konverteringsrate. I følge Meclabs gir et budskap vs flere ca 20 % økt klikkfrekvens. Hvis du først setter deg dette som en regel gjør du også jobben med å sette opp og sende ut nyhetsbrev mye lettere. Hvis det er vanskelig å velge hva du skal ha med kan du heller sette opp flere nyhetsbrev, gjerne segmentert til forskjellige målgrupper.

Hold det kort

Pass også på lengden på nyhetsbrevet. For de av oss som har testet litt ser man fort at de som klikker stort sett klikker på knapper eller lenker høyt oppe i nyhetsbrevet. Så forhold deg i korthet og få dem til å klikke seg inn på landingssiden.

Strukturer innholdet

Lag en enkel og gjennomtenkt mal som representerer din bedrift og blir en gjenkjennelig del av innboksen.
En mal bør ha

  • bedriftens logo, evt bildebanner med logo
  • tydelige overskrifter
  • plass til bilder hvis det gir mening for bedriften
  • luft mellom avsnittene
  • punktlister - helst i oddetall og ikke for mange (tre, fem, syv)

Husk bildeblokking

Bruk gjerne bilder, men husk at mange ikke kommer til å se dem uten å høyreklikke og velge å se med bilder. Det vil si at det er viktig å få frem budskapet også uten bilder. Husk også alltid å bruke alt-tekst som gir mening i bildene. Hvis noen av bildene linker til noe, for eksempel hvis handlingsknappen er et bildet er det viktig at denne alt-teksten sier noe om hvor man kommer når man trykker på den.
 

Ha én CTA 

Det er viktig å ha én tydelig handlingsknapp (CTA) i nyhetsbrevet. Dette er den éne tingen du vil at målgruppen skal gjøre. "Se vår nye kolleksjon", "Les mer om kurset", "Registrer deg i dag". Denne kan lages som en knapp eller en lenke.

En CTA bør
  • skiller seg ut i form, farge og størrelse
  • forklare hva man kommer til når man klikker, gjerne en hel setning (ikke "klikk her", men heller "Les mer om kurset")
  • være relativt høyt oppe i nyhetsbrevet

 
Les mer om våre beste tips for å lykkes med nyhetsbrev i vårt blogginnlegg 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev, eller last ned vår gratis e-bok.

Last ned vår gratis e-bok med 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook