Facebook vil omprioritere nyhetsoppdateringene våre.

Facebook vil sørge for at tiden vi bruker på Facebook skal være så verdifull som mulig. Dette vil de gjennomføre ved å gå tilbake til kjernen av hva Facebook i utgangspunktet var ment for. Nemlig å holde kontakten med venner og familie.

Nyhetsoppdateringene skal fylles med oppdateringer fra dine kjente og kjære, istedenfor og være overrepresentert av betalt og offentlig innhold, som oppdateringer fra bedrifter, merkevarer og mediekanaler. Facebook sier at de føler et ansvar for at deres tilbud ikke bare skal være gøy og bruke, men også bra for vår velvære. I følge forskning så er kontakten med dine kjente og kjære elementær for vår lykke og Facebook ønsker og være sitt ansvar bevisst ved og sette vår helse i forsetet. Baksiden ved å sitte passivt bak en skjerm og bli eksponert av et overflod av artikler videoer, er at dette ikke er spesielt bra for helsen vår. I Norge bruker 9 av 10 brukere Facebook hver eneste dag, hvilket betyr at vi får veldig mange inntrykk fra offentlige kanaler hver eneste dag. Nå forsøker altså Facebook å reversere et mulig uheldig aspekt av og gjøre Facebook til en kanal som i stor grad handler om å tjene penger.

For bedrifter og merkevarer som i stor grad brukte denne kanalen for å nå sine kunder, lesere og følgere, vil konsekvensen være at andre plattformer og kanaler vil være enda viktigere for å nå disse menneskene enn tidligere. Det vil for eksempel innebære at verdien av et nettsted vil ha enda mer og si for merkevaren, fordi det i stor grad er her de har muligheten til og nå ut til disse menneskene med dere produkter, budskap og oppdateringer. Grunnlegger av Facebook, Mark Zuckerberg, endrer målet han gir sine medarbeidere, fra og hjelpe deg og finne relevant innhold til og hjelpe deg å ha mer meningsfulle sosiale interaksjoner.

Det kan forventes at man som følge av dette vil komme til å bruke mindre tid på Facebook og at engasjementet vil redusere noe. Allikevel håper Facebook at tiden man bruker på siden vil føles mer verdifull og at hvis dette oppleves som positivt, vil det også være bra for bedrifter og merkevarer på sikt. Endringene startet Facebook med allerede i slutten av 2017, og dette er en enorm endringsprosess som vil gå over flere måneder. Det første du som forbruker vil legge merke til er at nyhetsoppdateringene på Facebook i større grad vil inneholde oppdateringer fra dine kjente og kjære.

Kilde: https://www.facebook.com/zuck/posts/10104413015393571