Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

  

Dette bør du inkludere i markedsplanen din for 2020

Av: Cecilie Henriksen - Prosjektleder og digital markedsfører | 5 minutter lesetid

Dette bor du legge inn i markedsplanen din for 2020_1277x577_2

Det er høst og det er på høy tid å få på plass markedsplanen din for 2020. Men hva skal du prioritere å ta med? I dette blogginnlegget gir jeg deg innsikt i fem områder du bør vurdere å inkludere i markedsplanen din for 2020.

Video bør ha en naturlig plass i markedsplanen din for 2020

I følge Wyzwol bruker 87% av markedsførere video som sitt markedsføringsverktøy. Dette er ikke uten grunn. Ifølge social media today sier 90% at en video har hjulpet de med å ta en kjøpsbeslutning (Social Media Today). Derfor bør du i 2020 legge en solid strategi for video markedsføring.

Å bruke video i markedsføringen din kan hjelpe deg med:

  • Økt engasjement i sosiale medier
  • Bygge autoritet og tankelederskap
  • Forbedre SEO (da Google stadig prioriterer video i søkeresultatet)
  • Konvertere og øke salg

For å få full effekt av video strategien bør du tenke video langs hele kjøpstrakten. For de nesten kjøpeklare kan du produsere en video hvor en av dine kunder kommer med en uttalelse om ditt produkt eller dine tjenester. Vi stoler ofte mer på andre som har kjøpt tidligere og dette er det vi i overtalelsesteorien kaller sosiale bevis. En slik video kan hjelpe til å konvertere til salg i bunnen av kjøpstrakten. For midt av trakt kan en produktvideo på websiden hjelpe til med å skaffe nye leads. Du kan også bruke video i bevisstgjørings fasen ved å levere verdi i toppen av trakten.

Les også: Hvordan bruke video i markedsføring?

 

Chatbots med kunstig intelligens: En gavepakke for markedsplanen

Hvis du ikke har lagt chatbots med i markedsplanen din for 2020, er dette noe du bør gjøre noe med nå. Mange bedrifter har lenge hatt chatbot på radaren og en del har allerede implementert det på sine nettsider. Dessverre er mange av lav kvalitet. Noen responderer tregt, og andre gir ikke informasjon som stemmer overens med spørsmålet som blir stilt.

Ikke bare kommer flere bedrifter til å ta i bruk chatbots i 2020, men fokuset vil også ligge på å forbedre de. Ved å implementere kunstig intelligens og maskinlæring vil chatbots bli mer sofistikerte og kapable til å håndtere mer komplekse spørsmål. Dette vil kunne bidra til å spare kundesenteret for kostnader, øke kundetilfredsheten og øke salget.

Tallene taler for seg selv: “Innen 2023 vil bedrifter innen retail kunne kutte kostnader med hele 439 billioner dollar og øke salget med 112 billioner dollar, kun ved å ta i bruk chatbots med kunstig intelligens (Juniper Networks)”.

Er du en av de som ikke har implementert chatbot på nettsiden din enda? Da anbefaler jeg deg å ta en kikk på chatboten til HubSpot som er gratis.

 

Personalisering i 2020: Hørt om hyper personalisering? 

Selv om vi hører det år etter år, er 2020 året for personalisering. Få bedrifter har hittil utnyttet potensialet innenfor personalisering av innhold og annonsering. Men ifølge Gardner vil minst 90% av digitale annonsører ta i bruk personalisering i en eller annen form innen 2020. Og innen 2021 vil vi se en signifikant økning i personaliserte websider.

For deg som allerede har begynt å personalisere bør du som med chatbots, arbeide med å forbedre det i 2020. Det er her “hyper personalisering” kommer inn. Det er en metode som kombinerer atferdsdata med sanntidsdata, hentet fra mange forskjellige kanaler for å levere en svært relevant brukeropplevelse.

I dag er slik personalisering fullt mulig gjennom bruk av innovative plattformer, for eksempel HubSpot, som kan kobles direkte mot bedriftens CRM-system. Dette gir innsikt i blant annet relevant kundeinnsikt kombinert med hvordan potensielle kunder interagerer med innhold i sosiale kanaler.

 

SEO i 2020: Optimaliser for null-klikk søk i Google

Du har sikkert lagt merke til det. Et null-klikk søk er et søk i Google som resulterer i at Google gir deg svaret rett i SERP-en (Search engine result page). Dette ser vi nå at blir viktigere og viktigere å optimalisere for. Nesten 50% av alle søk internasjonalt er et 0-klikk søk hvor brukeren får svar på det de søker etter uten å foreta et eneste klikk (Search Engine Land). Enn så lenge er ikke dette så utbredt i Norge, og den bedriften som først tar eierskap til null-klikk søk og optimaliserer for dette på viktige søkeord, er de som vil ha de sterkeste kortene i 2020.

Les også: Hva er null-klikk i Google?

 

Gjør god plass til skrevet innhold i markedsplanen for 2020

Til tross for at video, chatbots og personalisering vil fortsette å vokse i 2020, må vi ikke glemme motoren i det hele. Nemlig skrevet innhold. Det vil ikke forsvinne med det første. Ikke bare er det spådd til å være den markedsføringsaktiviteten som vil gi mest kommersiell påvirkning, men det vil også være det som vil spres mest via chatbots.

Før du setter i gang med innholdsproduksjonen bør du ha en klar innholdsstrategi på plass. Det er ikke å stikke under en stol at innholdsproduksjon er en krevende oppgave. Derfor er det viktig å tenke er kvalitet viktigere enn kvantitet. Innholdet må skille seg ut og gi ekte verdi til mottakeren. Dette er noe som også Google er opptatt av. I august kom Google med en oppdatering som er designet for å presentere relevant og innhold med autoritet til søkere (Official Google Webmaster Central Blog). Derfor er det viktig at du forstår Googles “Search Quality Rater Guidelines” og E-A-T (Expertise, Authoritativeness, trustworthiness). I korte trekk betyr det at du bør bruke god tid på research, linke til autoritative kilder, og bygge bedriften opp som en tankeleder innenfor ditt felt. Så sørg for at produksjon av skrevet innhold får god plass i markedsplanen din for 2020.

Les også: Hvorfor burde du blogge

 

Oppsummering

Hvis du enda ikke er i gang med å skrive markedsplan for 2020, bør du starte nå. Tiden går raskt frem til nyttår. Hvis du er helt i startgropen med innholdsmarkedsføringen din, vil jeg anbefale deg at du tar grunninvesteringen her i 2020. Innhold er motoren i alt du gjør og du kommer ikke særlig langt med hverken chatbots eller personalisering uten innhold. Har du derimot kommet godt i gang med innholdsmarkedsføringen vil jeg anbefale deg å se på nye og innovative måter å bruke markedsbudsjettet ditt på, eller allokere mer ressurser til de markedskanalene som fungerer best for din bedrift. Hvis du ikke har gjort deg noen tanker om dette, kan jeg nesten garantere at konkurrentene dine har det.

 

Last ned gratis mal for markedsplan

Skrevet av: Cecilie Henriksen - Prosjektleder og digital markedsfører

2 års erfaring med content marketing og HubSpot. Hun har bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania, med spesialisering i digital markedsføring. Jobber i dag som prosjektleder og digital markedsfører. | Content Marketing Certification | Email Marketing Certification
Se min LinkedIn-profil