6 gode tips for søkemotoroptimalisering


SynlighetBildeBlogg

Det finnes ingen snarveier til søkemotoroptimalisering (SEO) med mindre du kjøper annonser. Her får du noen gode tips til hva du bør gjøre og hva du bør unngå.

Ikke fall for fristelsen å vise Google et annet innhold enn det som vises for brukerne dine. Det kan koste deg dyrt. Pass også på at du ikke har duplikat innhold eller at du gjentar søkeordene for ofte.

Det beste rådet for søkemotoroptimalisering er:

Vis Google det samme som du vil vise brukeren av nettstedet.

Dette kan gjøres på følgende måte:

  1. Bruk et godt og anerkjent verktøy for publisering av innhold.
  2. Malene er godt strukturert og optimalisert for søkemotorene. Stiller krav til utvikler.
  3. Du vet hvilke søkeord du skal bruke.
  4. Du sørger for at innholdet på nettstedet ditt bruker disse ordene.

 

Følger du disse rådene vil forholdene ligge til rette.

Men hvordan kan du vite om verktøyet du bruker gir deg disse mulighetene? Hva med de søkeordene du tror er de riktige, hvordan kan du sjekke disse?

Her er våre 6 tips:

1) Sørg for at CMS-verktøyet du bruker for publisering gir deg de mulighetene du trenger

  1. Unik tittel på hver side som brukes av søkemotorenes SERP-side (Search Engine Result Page). Skal ikke overstige 55 karakterer inkludert alle mellomrom, bør ikke være mindre enn 30 karakterer.
  2. Unik meta beskrivelse på hver side som også brukes av søkemotorenes SERP-side (Search Engine Result Page). Skal ikke overstige 156 karakterer inkludert mellomrom, bør ikke være mindre enn 70 karakterer.
  3. En hovedoverskrift på hver side.
  4. Mulighet til å legge til underoverskrifter.
  5. Legge inn alt-tekst på alle bilder.
  6. At alle Les mer lenker har en unik lenke-tekst (Aldri kun Les mer eller Klikk her etc.
  7. Du skal kunne velge at lenker som peker ut av nettstedet ditt kan åpnes i nytt vindu.
  8. At det er mulig å installere en plugin som hjelper deg med søkemotoroptimalisering. I WordPress har du Yoast SEO.

wordpress logo

SERP-goole.png

2) Sørg for at malene på nettstedet ditt er har en god struktur og følger standarden for websider

Husk at søkemotor-robotene som crawler nettsiden er blinde. For at de skal kunne forstå innholdet og indeksere sidene dine, må det være en god struktur.

Du kan sjekke via World Wide Web Consortium (W3C), som har som hovedmål  å utvikle protokoller og standarder for teknologien som brukes på World Wide Web.

Ikke glem Universell Utforming av nettsider er lovpålagt siden juli 2014. Det finnes en egen standard for dette som omtales i denne artikkelen om universell utforming fra januar 2015.

World Wide Web Consortium

3) Søkeordene du velger må være det som brukerne bruker

Sjekk at de søkeordene du velger å bruke faktisk er de som brukerne av nettstedet ditt vil bruke for å finne deg. Google har flere verktøy du kan bruke.

  1. Google Trends – her trenger du ikke registrere deg. Det er et åpent verktøy for alle. 
  2. Google AdWords – krever at du registrerer deg. Når du har gjort det kan du bruke verktøyet Søkeordplanlegger som du finner under menypunktet Verktøy. 

google-trend-768x455.png

4) Når du har funnet riktige søkeord må du bruke de riktig på innholdet

  1. Tittel på siden – for SERP-siden.
  2. Metabeskrivelsen – for SERP-siden.
  3. I hovedoverskriften.
  4. I underoverskrifter.
  5. I alt tekster på bilder.
  6. I lenker på siden som linker til andre relevante sider på ditt nettsted.
  7. Sjekk leseligheten på artikkelen din med leselighetskalkulatoren på Liks.

5) Sjekk at nettstedet ditt er mobilvennlig

Fra 21. april 2015 startet Google å belønne de nettstedene som er mobilvennlige. På samme tid startet de med å straffe de som ikke er mobilvennlig. Bagkrunnen var de økte søketrendene fra mobil, og Googles visjon om å sette brukeren først.  Med et mobilvennlig nettsted menes:

  1. Ikke bruk av programvare som ikke støttes av mobil, som f eks Flash.
  2. Innholdet må være lesbart uten å zoome.
  3. Innholdet tilpasses til skjermen uten å måte navigere sideveis.
  4. At linker kan enkelt brukes på mobil uten å zoome.

Du kan sjekke om ditt nettsted er mobilvennlig fra Googles eget verktøy

Mobilvennlig-test

Mobilvennlig-test

6) Sørg for å spre innholdet via Sosiale Medier

Sist, men ikke minst, sørg for å lage en plan for hvordan du skal bruke sosiale medier til å spre innholdet. Linker fra sosiale medier vil få en god effekt på rangeringen din i søkemotorene. Du kan lese mer om hvorfor innkommende lenker er viktig i forbindelse med søkemotoroptimalisering i denne artikkelen om innkommende lenker fra mars i år. Ikke glem å spre linken også i Google+. Det er rimelig å anta at dette vil ha en positiv effekt.

Ønsker du hjelp til å sette hele prosessen i gang?

Vi gir deg en uforpliktende analyse av nettsidene dine og noen gode råd for hva du bør gjøre.

 

Få gratis analyse av søkemotoroptimalisering for ditt nettsted! 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.