Dikom symbol

Blogg om digital markedsføring

4 enkle steg for valg av betalingsløsning til nettbutikken

BetalingsløsningBildeBlogg

Skal du sette opp en nettbutikk for din bedrift?

Det er mye som skal på plass før en ny nettbutikken kan publiseres. En ting som må på plass er en betalingsløsning. Det er mange å velge mellom og ofte vanskelig å få full oversikt over priser og hva som skiller de forskjellige fra hverandre. I dette blogginnlegget får du konkrete tips på hvordan du kan gå frem for å velge rett løsning.

1. Hva er viktig for målgruppen

Det første spørsmålet du må stille deg er: - Hvordan ønsker min målgruppe å betale? Vil det være viktig for dem å kunne dele opp betalingen, få faktura, eller kanskje de kjøper fra mobilen og helst vil bruke Vipps så de slipper å finne frem kortet sitt før et kjøp? Hvis du vil at kunden skal kunne bruke Vipps kan du bruke Nets, Bambora, PayEx, Adyen, eller direkte integrering. Sistnevnte krever en viss omsetning. Hvis delbetaling er viktig kan blant annet Klarna, Bambora eller Nets være aktuelle. 

2. Se på størrelsen på nettbutikken

Størrelsen på nettbutikken vil også ha betydning ved valg av betalingsløsning. Forventet omsetning, antall ordre og størrelse på en ordre kan være relevant for pris, og for å finne ut hvem som er aktuell leverandør for din nettbutikk.

3. Send forespørsel til aktuelle aktører

Nå som du har definert hva som er viktig med en betalingsløsning for målgruppen din, og størrelsen på nettbutikken, kan du sette opp en kravspesifikasjon som du kan sende ut til alle aktuelle aktører.

4. Ta et valg

Nå blir det enkelt for deg å sammenligne og se hvem som passer best. Noen vil kanskje ikke kunne tilby det dere trenger, mens andre vil prise seg ut. Står dere igjen med et par stykker kan dere be om å sette opp en testkonto eller lignende for å få mer innsyn i hvordan løsningen vil fungere.

Vi har laget en sjekkliste som du kan laste ned helt gratis, med oversikt over hva som skal på plass før publisering av betalingsløsning for nettbutikk.

New call-to-action

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. AdWords Display Certification | Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil