14 ting du kanskje ikke visste om synlighet i søkemotorene


SynlighetBildeBlogg

Det kan være vanskelig å få full oversikt over hva som skal til for å bli synlig på nett. Her får du svar på de vanligste spørsmålene om søkemotoroptimalisering (SEO) samt de spørsmålene du ikke visste at du burde ha stilt. Vi gir også gode tips for hva du bør fokusere på for best mulig synlighet.

5 ofte stilte spørsmål

1 - Hva er søkemotoroptimalisering (SEO) og hvorfor er det viktig?

  • SEO står for Search Engine Optimisation - søkemotoroptimalisering.
  • Det er tiltak du iverksetter for å fremme din synlighet i søkemotorene. I Norge har Google en markedsandel på mer enn 95%, derfor snakker vi mye om hva Google liker og ikke liker når vi snakker om søkemotoroptimalisering.
  • Det er viktig for å gjøre nettstedet ditt mer synlig i organisk søk når noen søker etter dine produkter og tjenester.
  • Vi foretar mer enn 30 millioner søk hver dag, og vi søker mellom 9 og 13 ganger pr dag.
  • 66% av trafikken til Norske nettsteder kommer fra en søkemotor.
  • 91% av oss går ikke til side to av søkeresultatet, men gjør heller et nytt søk. Så hvis du ikke er å finne på side en er du ikke synlig.
  • Undersøkelser viser at bare 3 av 10 klikker på annonser i søkemotorene derfor er det viktig å også være synlig organisk og ikke bare kjøpe annonser.

 2 - Hva er forskjellen mellom organisk og betalt oppføring?

Organisk søk er resultatet i søkemotorene som kommer basert på søkemotorens algoritme. Dette er gratis oppføringer. Du betaler ikke søkemotorene for oppføringen.

Betalt oppføring er annonser hvor du byr på søkeord for å komme høyt opp. Prisen avhenger av din QS (Quality Score) som består av relevans mellom søkeord, annonse, landingsside og hvor mye andre har bydd på søkeordet.

Hvor mange betalte og organiske oppføringer som vises på siden kommer an på typen søk. Ved søk på produkter kommer shopping annonser opp øverst med pris og bilde, ca 5 stykker med mulighet for å se fler. Søker man på en tjeneste, som i eksempelet under kommer det opp fire søkeordannonser, så 10 organiske oppføringer og en betalt nederst. Mens hvis man søker med et spørsmål vil Google presentere en organisk "featured snippet" øverst på siden fra en side Google mener svarer godt på ditt spørsmål. 

Det ser ut til at Google stort sett fordeler betalt og organisk på følgende måte:

  • De øverste plassene er forbeholdt betalte annonser
  • De neste 9-10 er fra organisk søk
  • Nederst vises en annonse

3 - Hva er viktigst å fokusere på for å bedre synlighet i søkemotorene?

SEO er en pågående prosess og består i å korrigere feil og skrive bedre innhold.

  • Sjekk nettstedet ditt for brutte lenker.
    Søkemotorene sender små roboter som kravler gjennom sidene dine. De oppfører seg som en person som besøker nettstedet ditt. De går gjennom alle linkene. Hvis en link er brutt kommer de ikke videre.
  • Sørg for at du ikke har duplikat innhold og at ingen sider har samme tittel.
    Med duplikat innhold vet ikke søkemotorene hvilken side de skal prioritere. Du sprer derfor SEO arbeidet ditt på flere sider og dette kan føre til mindre trafikk. I verste fall kan du bli straffet i søkemotoren og miste det du har opparbeidet deg.
  • Sørg for at alle publiserte sider kan indekseres av søkemotorene.
  • Identifiser de viktigste søkeordene dine og test de. Du kan bruke Google Trends for å se hvor mange søk som er gjort.
    https://www.google.no/trends/
  • Optimaliser de viktigste sidene dine med søkeordene du har funnet. Sørg for at sidene ser bra ut i søkeresultatet. Dette gjør du ved å:
    1. Skrive en god og informativ tittel
    2. Lage en selgende metabeskrivelse
    3. Adressen til siden bør være enkel å lese
      Eks: dikom.no/digital-markedsforing, ikke www.dikom.no/prodid=2323&service=6626 
  •  Sørg for at bilder har en beskrivende alt-tekst. Dette hjelper brukere og søkemotorer til å forstå hva bildene handler om. Det gjør også at bildet vil kunne bli synlig ved bildesøk i Google. Ikke legg viktig tekst på bildet, legg det som en undertekst til bildet i stedet.
  • Fokuser på at innholdet skal være tilpasset målgruppen din og hold det oppdatert. Google liker innhold som er skrevet for brukeren. Forsøk å lage innhold på minimum 300 ord.
  • Lag beskrivende link-tekst.
    Unngå kjøp, klikk her, last ned. Brukeren må forstå ut fra teksten hva som vil skje når han klikker.

 4 - Hvordan kan jeg vite hva søkemotorene legger vekt på?

Du kan ikke vite med sikkerhet. Men ved å sette brukeren i fokus, og hele tiden tenke ut fra brukeren når du lager nytt innhold, så vil du også optimalisere for søkemotorene.

 5 -Bør jeg ha et domenenavn som inneholder det viktigste søkeordet?

Nei. Det har ingen hensikt med mindre søkeordet er det samme som firmanavnet, eller en del av firmanavnet. 

 

 9 spørsmål du burde stilt, men ikke visste om...

 Les resten av artikkel her!

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.